Zarządzanie talentem w sektorze BPO/SSC – Eksperci RS

27 czerwca 2019

PROGRES

Sektor nowoczesnych usług biznesowych to ogromny potencjał dla polskich pracodawców w kontekście biznesu międzynarodowego. Jak wynika z raportu organizacji zrzeszającej przedstawicieli z sektora BPO i SSC w Polsce w I kwartale 2018 roku funkcjonowało łącznie 1 236 centrów usług BPO, SSC, IT, R&D zatrudniających 279 tys. osób.[i] Na przestrzeni ostatnich lat możemy zaobserwować tendencję w aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstw w procesy operational exellence, czyli zarządzania operacjami w oparciu o metodologię Lean & Six Sigma. To rozwiązanie z pewnością wywołało wzrost płynności w dostarczaniu usług z Europy Centralnej i Azji, stworzenie stabilniejszej bazy merytorycznej oraz zainteresowanie problematyką talentów pracowniczych w kontekście innowacyjności.

Budowanie atrakcyjności pracodawcy, a także pozyskanie i późniejsze zatrzymanie talentów jest niezwykle ważne i stanowi wyzwanie dla dzisiejszego biznesu. Talent ekspercki odnosi się do wyspecjalizowanych oraz bardzo specyficznych kompetencji poszukiwanych na rynku pracy. Zarządzanie kapitałem jednostki nie sprowadza się jedynie do samej definicji talentu, poszukiwania czy rekrutowania osób o niszowych umiejętnościach. Obejmuje przede wszystkim utrzymanie pracowników o wyjątkowym potencjale rozwojowym, jak i maksymalne wykorzystanie ich zdolności, które zagwarantuje wzrost wyników firmy w dłuższej perspektywie. To kompleksowy program podnoszenia wiedzy oraz zatrzymania jej wewnątrz organizacji, zwiększenia lojalności i motywacji do realizacji wyznaczonych celów zawodowych. Młodzi ludzie preferują miejsca pracy, które zostały zaprojektowane w formie otwartej przestrzeni, ale z podziałem na różne strefy: relaksu, sportu, spotkań, kreatywną. Pożądana atmosfera w biurze wyraża połączenie obowiązku i przyjemności. Dzięki takim możliwościom utalentowani pracownicy czują się swobodnie, co oddziałuje na stopień zaangażowania niezależnie od tego, czy wykonują zadania zespołowe, indywidualne, czy wymagające koncentracji. Przyjazne środowisko pracy w firmach, które świadomie polepszają komfort i dostrzegają potencjał drzemiący w zasobach szybciej się rozwijają, a zatrudnione osoby budują autentyczne relacje, czego efektem jest lepsza komunikacja, wymiana informacji, integracja zespołu, co z kolei zwiększa wydajność i zaangażowanie oraz inspiruje do dbania o swój rozwój. Ze względu na specyfikę branży i podział obowiązków, które tworzą tylko część pewnej większej całości, wielu pracowników po pewnym czasie wykonywania takich powtarzalnych zadań popada w rutynę. Warunki wymienione powyżej są niezmiernie istotne z uwagi na zapewnienie najwyższego poziomu satysfakcji, posiadania niezwykle cennych dla pracodawcy kwalifikacji oraz zwiększenia przewagi konkurencyjnej na tle innych ofert.

Zarządzanie zasobami ludzkimi, jak również zapewnienie ciągłości działania w organizacji jest możliwe poprzez skuteczną identyfikację najmocniejszych stron, zaplanowanie indywidualnych ścieżek rozwoju, w celu przygotowania do pełnienia funkcji eksperckich bądź kierowniczych. Budowanie programów dla talentów wpływa na kreowanie wizerunku przedsiębiorstw jako dbających o rozwój zawodowy. Cele biznesowe w przedsiębiorstwach mogą zostać osiągnięte dzięki pozyskaniu najlepszych specjalistów z branży, ambitnych absolwentów najlepszych uczelni wyższych. Poprzez docenienie sukcesów pracowników zminimalizujemy ryzyko utraty wykwalifikowanej kadry biorąc pod uwagę trudności, jakie mogą pojawić się w ponownym uruchomieniu kosztownego i czasochłonnego procesu rekrutacyjnego, a co więcej próbie wyłonienia najlepszych kandydatów.

[i]  https://absl.pl/wp-content/uploads/2018/06/raport_absl_2018_PL_180527_epub-1.pdf

 

Karolina Idczak – Starszy Specjalista ds. Rekrutacji Grupy Progres

Więcej wpisów