Rozwój lokalnego rynku wymaga działań i współpracy

19 czerwca 2018

14 czerwca w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi odbyła się XI edycja konferencji Kurs na HR, spotkania poświęconego problematyce rozwoju lokalnego rynku pracy. Zdaniem ekspertów przed regionem wiele wyzwań związanych z utrzymywaniem i pozyskiwaniem pracowników, ale także optymalizacją działań wewnątrz organizacji.

– To nie jest przypadek, że do Łodzi wracamy po dwóch latach i organizujemy tutaj kolejną edycję naszego wydarzenia. Obserwujemy, jak miasto się zmienia i rozwija. W regionie pojawiają się nowi inwestorzy i tworzone są miejsca pracy, jednak dzisiaj wyzwaniem dla wszystkich jest deficyt pracowników. Zdrowa, rozwijająca się gospodarka zależy od współpracy i integracji trzech środowisk – biznesowego, naukowego i samorządowego. Taka jest właśnie idea konferencji Kurs na HR i wierzę, że region skorzysta na naszej obecności w Łodzi – powiedział Cezary Maciołek, wiceprezes Grupy Progres, organizatora Kursu na HR.

Organizuj się i rozwijaj HR

Część merytoryczną konferencji rozpoczął Piotr Bucki, wykładowca, pełniący też rolę moderatora całego wydarzenia. Na wstępie przybliżył  ideę deep work, czyli głębokiej pracy. Jest to koncept, który pozwala mierzyć się z takimi zjawiskami, jak automatyzacja czy robotyzacja, dzięki świadomemu angażowaniu się w zadania w zależności od ich charakteru. Aby efektywnie wykorzystywać swój czas, musimy się nauczyć umiejętnie przestawiać na różne tryby i właściwie priorytetyzować zadania. Można do tego wykorzystać proste narzędzia, na przykład arkusz Excel’a. Odpowiednio rozpisując czas, którym dysponujemy w tygodniu i wskazując, na jakie zadania go pożytkujemy, możemy dokonać analizy efektywności jego wykorzystania i wprowadzić korzystne modyfikacje. Trzeba pamiętać, że wszystko, co nas dzisiaj otacza (np. media społecznościowe czy serwisy telewizyjne) nastawione są na angażowanie nas. Technologia nie jest „szczera”, warto więc świadomie dokonywać wyborów i kierować swoim czasem, nie zapominając też, jak ważny dla każdego jest sen czy zdrowa dieta.

W kolejnym panelu Jacek Kwieciński, dyrektor personalny Pratt&Whitney opowiadał o różnych sposobach radzenia sobie z rynkiem pracownika i kreowania przyszłej kadry już na wczesnym etapie.  Przytoczył przykład spotkania z rodzicami dzieci w przedszkolach, podczas których pokazywał, jak wygląda praca w zakładzie. Zwrócił uwagę na potrzebę łamania stereotypów – ludzie nie wiedzą, jak wygląda branża, jak ciekawą pracę można wykonywać i w jakich warunkach, dlatego konieczne jest wychodzenie do studentów, młodzieży, nawet dzieci w wieku przedszkolnym, aby mogły one świadomie dokonywać wyborów w zakresie ścieżki kształcenia zawodowego (firma dotarła już ze swoim przekazem do 600 przedszkolaków otrzymując bardzo pozytywne recenzje tych działań). Technikum czy szkoła zawodowa mogą być atrakcyjne, bo też praca po ich ukończeniu może być bardzo ciekawa – trzeba to pokazywać.

HR szyty na miarę

Trzecia prelekcja pokazała nowe oblicze działu Human Resources. Artur Dzięgielewski z firmy Crusar opowiedział, jak wewnętrzna potrzeba wykreowała u nich nowe spojrzenie na funkcję HR, którą nazwano działem Culture. Zebrano w nim rozproszone do tej pory elementy z obszaru rekrutacji, szkoleń i rozwoju oraz benefitów, dodając jeszcze komunikację wspartą ekspercką wiedzą psychologa. Takie podejście pozwoliło na podniesienie efektywności pracy i optymalizacje wielu procesów. Przykładowo skrócono maksymalnie proces rekrutacji. Firma stawia dzisiaj na budowanie kultury organizacyjnej w oparciu o takie elementy, jak atrakcyjny design ogłoszeń, informowanie o wynagrodzeniu już na 1. etapie rekrutacji, wykorzystanie technologii (video zapraszające na rozmowę rekrutacyjną), brak sztywności/dresscode’u i zwracanie się do siebie po imieniu, akcentowanie pasji zamiast listu motywacyjnego, brak szablonowych pytań czy pre-boarding. Liczne benefity, które są do dyspozycji pracowników są weryfikowane. Pracownicy pracują też indywidualnie z psychologiem nad elementami samorozwoju i motywacji, dzięki czemu odnajdują w sobie rozmaite pasje (np. chodzą po górach czy biegają maratony, mimo że nie prowadzili wcześniej aktywnego trybu życia). Efekt? Firma nie ma żadnych problemów z rekrutowaniem pracowników, wręcz przeciwnie – sami się zgłaszają.

Rekruter ma kiepski PR

Po przerwie networkingowej kolejną część konferencji rozpoczęła Anna Piekut, konsultant w Fabryce Motywacji. Zwróciła uwagę na niekorzystne postrzeganie rekruterów, którzy dla kandydatów powinni być, jak przewodnicy, wykazywać się entuzjazmem na każdym etapie rekrutacji. Podała też przykład prostego narzędzia – karty kontrolnej, która odpowiednio opracowana (według indywidualnych potrzeb) pozwoliłaby podnieść jakość i efektywność pracy działów HR. Zwróciła też uwagę na potrzebę bycia kreatywnym oraz ufania sobie i własnym doświadczeniom.

W kolejnej odsłonie Magdalena Straub, HR Director w Borg Automotive opowiadała o zwiększaniu motywacji i zaangażowania pracowników. Empowerment, jako proces przekazywania odpowiedzialności, wymaga jednak sprawnej komunikacji. Angażujemy i motywujemy także poprzez konsultowanie decyzji i przepływ informacji. Pracujemy jako zespół i wykonując własne zadania osiągamy jego cele. Ważna jest atmosfera pracy w zespole i postawa lidera. Na przykładzie swojej firmy przybliżyła etapy procesu wdrożenia tego modelu – empowerment to systemowa zmiana, która musi objąć całą organizację i wszystkie jej szczeble. Na koniec zwróciła uwagę, że największym wyzwaniem w aspekcie przekazywania odpowiedzialności jest przejście od wyręczania do wspierania, przy jednoczesnym budowaniu zaufania.

Przedsiębiorcy z Łodzi mają wsparcie

W ostatniej prelekcji Sylwia Stelmach z Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego opowiadała o projekcie Bon-Apetyt na rozwój. Jego celem jest podniesienie kwalifikacji i kompetencji pracowników oraz zachęcenie przedsiębiorców do inwestowania w kapitał ludzki. Obecnie realizowany jest pierwszy nabór wniosków. Na tym etapie do rozdysponowania są 2 mln złotych. Cały projekt ma budżet aż 12 mln złotych. Łącznie planowane jest rozdysponowanie 200 tysięcy bonów.

Konferencję Kurs na HR w Łodzi tradycyjnie zakończyła debata w gronie ekspertów. Zwrócono w niej uwagę m.in. na dużą zmienność rynku. Jeszcze kilka lat temu nikt nie myślał o wielu zawodach, które dzisiaj występują, na taką skalę nie była też obecna automatyzacja czy robotyzacja. Trzeba myśleć pozytywnie, bo rynek będzie się dopasowywał, w kontekście rynku pracy jest jednak wiele wyzwań, z którymi trzeba się mierzyć.

– Z jednej strony mamy rekordowo niskie bezrobocie i deficyt pracowników, z drugiej ambitne cele wzrostowe i inwestycje. Podaż pracowników na rynku się nie zwiększy, wręcz przeciwnie – rynek odczuwać będzie w coraz większym stopniu negatywne trendy demograficzne, a beneficjentami programu 500 plus będziemy dopiero za 18 lat. Przed nami jeszcze większe wyzwania niż te, z którymi się dzisiaj borykamy. Musimy działać wspólnie i wielotorowo, żeby przeciwdziałać negatywnym zjawiskom na rynku pracy – komentował Cezary Maciołek z Grupy Progres.

Uczestnicy debaty zwrócili też uwagę na niskie nadal zatrudnienie w grupie osób starszych, problem z aktywizacją osób długotrwale bezrobotnych i dużą grupę osób biernych zawodowo. Dzisiaj trzeba dbać o utrzymanie pracowników na rynku, prowadzić sprawną politykę migracyjną i wprowadzać przemyślane rozwiązania legislacyjne.

O Grupie Progres

Grupa Progres to dostawca nowoczesnych usług HR dla biznesu, którą tworzą spółki z polskim kapitałem. Od 15 lat wspiera przedsiębiorstwa w całej Polsce w zakresie pracy tymczasowej (Progres HR), doradztwa biznesowego i szkoleń (Progres Consulting), rekrutacji stałych (Progres Permanent Recruitment), a także optymalizacji procesów i kosztów zatrudnienia (Progres Advanced Solutions). Siedziba spółek Grupy znajduje się obecnie w Gdańsku. Grupa Progres posiada 25 biur na terenie Polski oraz 5 za granicą (na Ukrainie). Jest członkiem i współzałożycielem Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia (SAZ), która zajmuje się budowaniem dobrego wizerunku branży HR oraz kreowaniem właściwego kierunku rozwojuW 2015 roku firma zainicjowała autorskie wydarzenie – Kurs na HR. Jest to ogólnopolski cykl spotkań, który ma na celu integrację środowisk nauki, biznesu i lokalnych samorządów.

Więcej wpisów

Zatrudniasz obywateli Ukrainy? Sprawdź, co zrobić, gdy nie złożyłeś powiadomienia o zatrudnieniu!

Zatrudniasz obywateli Ukrainy? Sprawdź, co zrobić, gdy nie złożyłeś powiadomienia o zatrudnieniu!

Jeśli jako pracodawca znalazłeś się w sytuacji, w której obywatel Ukrainy dostarczył Ci z opóźnieniem udzieloną po zatrudnieniu decyzję o zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę ( z adnotacją wykazującą art. 22), co uniemożliwiło Ci złożenie wymaganego powiadomienia w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji cudzoziemcowi – istnieje konkretny sposób postępowania, który zminimalizuje ryzyko negatywnych konsekwencji. Krok po kroku wyjaśniamy, jak należy postąpić w takiej sytuacji.

Rosnące zjawisko nielegalnego zatrudnienia. Konsekwencje nielegalnej pracy i pobytu cudzoziemców w Polsce

Rosnące zjawisko nielegalnego zatrudnienia. Konsekwencje nielegalnej pracy i pobytu cudzoziemców w Polsce

W ostatnim roku, Morski Oddział Straży Granicznej (MOSG) przeprowadził szeroko zakrojone kontrole w zakresie legalności zatrudnienia cudzoziemców w Polsce. Wyniki tych kontroli są alarmujące, ale również dają jasny obraz tego, w jaki sposób pracodawcy mogą działać zgodnie z prawem, zapewniając legalne warunki pracy dla obcokrajowców.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;