Moc feedbacku — jak przyjmować i dawać
konstruktywną krytykę w miejscu pracy?

Z całą pewnością feedback możemy uznać za idealne narzędzie do rozwoju jednostek i organizacji. W miejscu pracy konstruktywna krytyka może pomóc pracownikom w doskonaleniu ich umiejętności, zwiększeniu produktywności i przyczynić się do większego zaangażowania w pracę zespołową. Nie da się też ukryć, że udzielanie i otrzymywanie informacji zwrotnej może być wyzwaniem. Dlatego ważne jest, aby podchodzić do tego we właściwy sposób — konstruktywny i pozytywny. W tym artykule przybliżymy Ci siłę feedbacku i przedstawimy kilka wskazówek, jak skutecznie go dawać i odbierać.

 

Dlaczego feedback ma znaczenie?

Informacja zwrotna jest cennym narzędziem do nauki i rozwoju. Pomaga nam zidentyfikować nasze mocne i słabe strony oraz daje wgląd w to, jak możemy poprawić nasze wyniki. W organizacjach feedback pozwala kadrze kierowniczej komunikować oczekiwania i udzielać wskazówek, jak pracownicy mogą doskonalić swoje umiejętności i osiągać wyznaczone cele. Informacja zwrotna pomaga również budować zaufanie i wzmacniać relacje pomiędzy pracownikami, a ich menedżerami i współpracownikami.

 

Jak przyjmować informacje zwrotne?

Otrzymanie informacji zwrotnej może być wyzwaniem, zwłaszcza gdy jest ona krytyczna. Ważne jest jednak, aby podchodzić do nich z otwartym umysłem i chęcią nauki. Mamy kilka wskazówek, jak skutecznie przyjmować feedback i z niego czerpać.

Bądź otwarty

Podejdź do informacji zwrotnej z pozytywnym nastawieniem i chęcią nauki. Uważnie słuchaj informacji zwrotnej i zadawaj pytania, aby wyjaśnić wszelkie wątpliwości, które mogą się pojawić w trakcie komunikacji.

Skup się na zachowaniu, a nie na osobie

Pamiętaj, że informacja zwrotna odnośnie pracy dotyczy zachowania, nie osoby. To nie jest coś personalnego. Unikaj defensywy i brania informacji zwrotnej do siebie. Zamiast tego skup się na tym, jak możesz poprawić swoje wyniki.

Poproś o konkretne przykłady

Kiedy dostajesz feedback od przełożonego, poproś o konkretne przykłady zachowań, do których odnosi się informacja zwrotna. Pomoże Ci to lepiej ją zrozumieć i zidentyfikować obszary, w których musisz się poprawić.

Poświęć czas na refleksję  

Po otrzymaniu informacji zwrotnej poświęć trochę czasu na zastanowienie się nad tym, czego dotyczyła. Postaraj się wyciągnąć konkretne wnioski. Określ sobie działania, które musisz podjąć, aby poprawić wyniki i wyznacz cele, które pozwolą Ci je osiągnąć.

 

Jak udzielać informacji zwrotnej?

Udzielanie informacji zwrotnej jest równie ważne, jak jej otrzymywanie. Co zrobić, by była dobrze przyjęta i przyniosła zamierzony efekt?

 

  • Bądź konkretny. Unikaj ogólnych stwierdzeń typu „nie wykonujesz dobrze swojej pracy”. Zamiast tego podaj konkretne przykłady zachowań, które wymagają poprawy.
  • Nie zwlekaj. Przekaż feedback możliwie szybko. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że informacja zwrotna odnosi się do aktualnych sytuacji. To pomoże pracownikowi poprawić swoje wyniki.
  • Skup się na zachowaniu w pracy, nie oceniaj charakteru osoby, której przekazujesz feedback. Zamiast krytykować pracownika, daj mu wskazówki, jak może poprawić swoje wyniki. Jeśli będzie taka potrzeba, możesz podkreślić, że Twoje uwagi są związane tylko z kwestiami zawodowymi.
  • Sprawdzaj postępy. Po udzieleniu informacji zwrotnej warto skontrolować postępy pracownika. Zapewnij stałe wsparcie i wskazówki, aby pomóc mu poprawić wyniki.

 

Feedback w pracy — czy warto go udzielać?

Feedback w miejscu pracy jest niezbędny dla rozwoju pracowników i odpowiedniego zarządzania organizacją. Podchodząc do informacji zwrotnej z otwartym umysłem i chęcią uczenia się, możemy wykorzystać ją do zidentyfikowania mocnych i słabych stron oraz poprawy wyników. Patrząc na feedback okiem pracodawcy — udzielając informacji zwrotnej w sposób konstruktywny i pozytywny, pomożesz pracownikom w poprawieniu ich wyników i zachęcisz do większego zaangażowania w pracę zespołu. Czy warto to robić? Oczywiście! Chcesz zgłębić temat feedbacku w miejscu pracy? Zajrzyj do naszego artykułu Instant feedback i sprawdź, co na ten temat mówi specjalista!

Więcej wpisów

Co zabrać do pracy w Holandii? Lista niezbędnych rzeczy
Co zabrać do pracy w Holandii? Lista niezbędnych rzeczy

Wyjazd do pracy za granicą to ekscytująca przygoda, ale też spore wyzwanie logistyczne. Planowanie nowego życia w innym kraju wiąże się z wieloma kwestiami, a jedną z nich jest pakowanie. Co zabrać ze sobą, aby ułatwić sobie start w nowej rzeczywistości? Na szczęście nie musisz się o to martwić! Przygotowaliśmy dla Ciebie listę niezbędnych rzeczy, które pomogą Ci spakować się mądrze i bez stresu.

Payroll, czyli obsługa kadrowo-płacowa — outsourcing formalności związanych z zatrudnieniem
Payroll, czyli obsługa kadrowo-płacowa — outsourcing formalności związanych z zatrudnieniem

Outsourcing zarządzania kadrą i procesami płacowymi staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców, którzy chcą skupić się na kluczowych aspektach działalności, jednocześnie dbając o profesjonalną obsługę kadrowo-płacową w swojej firmie. Jest to możliwe dzięki usłudze Payroll. Sprawdź, na co możesz liczyć, decydując się na outsourcing kadrowo-płacowy i kiedy warto to zrobić.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;