Kryzys to wyzwanie… i najlepszy czas na zmiany

15 grudnia 2020

Kryzys gospodarczy spowodowany COVID19 jak sepsa uderzył we wszystkie sektory gospodarcze – tak ocenia Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Według niego poprzedni ład ekonomiczny w dużym stopniu przeminął.

Skalę problemów gospodarczych obrazuje fakt, iż przez przerwanie obiegu światowego handlu spadnie on – według prognoz Światowej Organizacji Handlu – od 13 do 32%. Sekretarz generalny OECD, Angel Gurría stwierdził, że szok gospodarczy spowodowany koronawirusem już jest większy niż ten z okresu kryzysu finansowego z lat 2007-2009 – wg niego gospodarka na poziomie globalnym będzie się podnosić jeszcze przez wiele lat.

 

COVID19 odcisnął również wyraźne piętno na polskiej gospodarce w skali mikro i makro. Wywołany pandemią kryzys zatrzymał nas wszystkich, w tym przedsiębiorstwa, firmy rodzinne,  działalności małe i duże. Jako pierwsza przyszła faza szoku i niedowierzania, że to się naprawdę dzieje, następnie zgodnie z teorią kolejna: konfrontacji, analizy, oceny sytuacji. Na szczęście jeśli przez tę ostatnią przejdziemy właściwie, wyłonimy słabe punkty naszej organizacji, to dzięki fazie mobilizacji, uruchamiając wszelkie dostępne zasoby, podejmując działania i wdrażając plany naprawcze, jesteśmy w stanie wyjść z kryzysu zwycięsko.

 

W swojej karierze i pracy zawodowej kilkukrotnie wspierałam Zarządy, firmy i organizacje, które przechodziły z różnych powodów przez fazę kryzysu. Bezwzględnie był to trudny okres dla każdej z nich i ogromna próba. Dzisiaj z perspektywy czasu i zdobytych doświadczeń wiem , że to wyzwanie, ale i najlepszy czas na pozytywne zmiany.

Kryzysy obnażają słabe strony naszej organizacji, bo przecież trudniej je diagnozować, wtedy kiedy pozornie wszystko działa, czy mówiąc kolokwialnie „idzie siłą rozpędu”. Trudny czas kryzysu obnaży każdą niewłaściwą strategię lub jej brak: sprzedażową, rozwojową, marketingową czy personalną. Zweryfikuje listę naszych dostawców, współpracowników. Wskaże również nasze słabe strony, braki, luki kompetencyjne. Bezwzględnie nie należy tego etapu unikać lub się go obawiać, wręcz przeciwnie.

To jest moment na rozwój i pozytywną zmianę, kiedy już wiemy co nie działa albo czego nam brakuje, dopiero wtedy możemy to korygować, naprawiać. Czasami będzie to trudna zmiana, wymagająca odwagi, czasu, wysiłku, być może dodatkowych kosztów lub trudnych decyzji i wsparcia specjalistów w danej dziedzinie, ale przecież stawka jest wysoka i nikt nie mówił, że będzie łatwo…

Wszystko jednak zależy od tego, którą drogę i  rozwiązanie obierzemy: tę prostszą: bez konfrontacji i wskazania newralgicznych, słabych punktów naszej organizacji i pozornego rozwiązania problemu, czy tę trudniejszą, wymagającą  głębokiej analizy, rzetelnej oceny i refleksji a co za tym idzie zmiany.

Przechodząc z jedną z bliskich mi organizacji przez poważny kryzys, czytałam o efekcie Titanica, który zatonął ponieważ Kapitan nie dostrzegł zagrożenia i zbyt późno podjął decyzję o zmianie kursu, ciąg dalszy tej historii jest nam dobrze znany. W swojej karierze zawodowej również wielokrotnie i z ogromnym poczuciem „bezradności” obserwowałam konsekwencje zbyt późno podjętych decyzji, wdrożonych zmian i dziś wiem, w jak prosty sposób można było ich uniknąć.

 

Uważam również, iż kluczową rolę w przejściu przez kryzys każdej organizacji odgrywają kompetentni i świadomi biznesowo menadżerowie i liderzy, to oni są w stanie wesprzeć Zarząd w podejmowaniu trudnych decyzji, wdrażaniu niezbędnych zmian i tak pokierować swoimi zespołami, aby w tym czasie czuli się bezpiecznie, maksymalnie skoncentrowali się na zadaniach oraz pokonywali wszelkie trudności. Każdy zespół potrzebuje lidera. Osoby, która spina, motywuje, wspiera, zwłaszcza w momentach, w których pojawiają się przeszkody. Kiedy tak się zadzieje „niemożliwe staje się możliwe”.

Przed nami trudny rok. Wiele zagrożeń i kryzysów. Dzisiaj już wiem, że aby przetrwać kryzys, trzeba przebyć długą drogę a każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku…

 

Zapraszam do kontaktu TUTAJ

 

Anna Pietraszko, Kierownik Działu Personalnego 

Więcej wpisów

Zmiany w zarządzie Grupy Progres

Grupa Progres – od niemal 20 lat świadcząca nowoczesne usługi HR – ma nowy zarząd. Stanowisko prezesa spółki objął Cezary Maciołek, wiceprezesem została Magda Dąbrowska. Oboje są związani z organizacją od kilkunastu lat, biorą aktywny...

czytaj więcej

Mapowanie i optymalizacja procesów w Firmie

Czy jesteś świadomy procesów biznesowych zachodzących w Twojej Firmie? Pierwsza odpowiedź, która nasuwa się to oczywiście: Tak, ale czy dogłębnie przeanalizowałeś wszystkie?  Zastanawiasz się jak optymalizować funkcjonowanie organizacji i...

czytaj więcej
;