fbpx

Headhunting – czyli wybór kandydata najlepszego z najlepszych

20 lutego 2020

Headhunting jest jedną z najskuteczniejszych metod pozyskiwania doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników. To działanie stosowane jest głównie przy rekrutacjach na stanowiska dyrektorskie i managerskie. Polega na znalezieniu najbardziej odpowiedniego specjalisty do pełnienia określonej roli w firmie. Nawet jeśli dana osoba nie szuka aktywnie nowej pracy.

Obecnie zarówno pracodawcy jak i pracownicy są świadomi sytuacji na rynku. Rozumiane są zasady jego działania, znany jest zakres usług i różnorodność etapów realizowanych procesów. Wszystkie marki mają dostęp do tych samych narzędzi i rynków. Jednak to, co różnicuje poszczególnych graczy, to nie tylko model operacyjny całej organizacji, ale przede wszystkim model pracy poszczególnych zespołów realizujących projekty oraz wykorzystywane przez nich narzędzia takie jak headhunting. To w nich kryje się największy i kluczowy dla powodzenia każdego projektu wyróżnik.

 

Na czym polega headhunting i jak działa „łowca głów”

Zazwyczaj firmy zatrudniają agencje zajmujące się headhuntingiem. Dają bardzo szczegółowy profil stanowiska i wspólnie z agencją ustalają czego oczekują od kandydata. Określenie jakie wymogi musi on spełniać to podstawa pracy headhuntera. Dzięki temu może on rozpocząć kolejny etap – poszukiwania. Na czym on polega? Proces ten jest niezwykle dokładny i zazwyczaj obejmuje wybór najlepszych kandydatów aktywnych i pasywnych, z których część pracuje dla konkurencji. Headhunter nawiązuje z nimi bezpośredni kontakt i stara się przekonać ich do wzięcia udziału w procesie rekrutacji, oraz nawiązania współpracy z nową firmą. Podczas gdy aktywni kandydaci docierają do swoich sieci zawodowych i wysyłają CV w odpowiedzi na oferty pracy, pasywni kandydaci są obecnie zatrudnieni i nie szukają nowych możliwości. W przypadku stanowisk na wysokim poziomie, z unikalnym pożądanym zestawem umiejętności, pasywni kandydaci są bardziej pożądani szczególnie, gdy obecnie pracują i zdobywają doświadczenie branżowe u konkurenta. Zabiega się o nich z dużą starannością. Headhunterowi zależy bowiem na tym, by kandydat czuł się wartościową osobą i miał przekonanie, że proces, w który jest zaangażowany, jest dla niego najlepszy z możliwych oraz miał pewność, że oferta spełnia jego oczekiwania obecnie jak i w przyszłości.

 

Czy headhunting działa?

Headhunting jest skuteczny jednak niezmiernie istotne jest to, by tego typu rekrutacjami zajmowały się osoby z bardzo bogatą wiedzą dotyczącą poszukiwania i zatrudniania ekspertów. Przed nimi bowiem stoją wyzwania związane m. in. z dogłębną analizą rynku i wyszukiwaniem kandydatów, którzy podobnie jak pracodawca mają swoje (często wysokie) oczekiwania. Segmentacja rynku i wielobranżowość powodują, że naturalnym zjawiskiem są headhunterzy wyspecjalizowani w danej dziedzinie, szukający osób do pracy jedynie w danej specjalizacji. To rzemiosło jest bowiem w cenie, a szczegółowa znajomość danej branży sprawia, że rekrutacja jest łatwiejsza i kończy się sukcesem.

Więcej wpisów

Jestem PRO – Julia Krupińska zna 6 języków

Julia Krupińska - Młodszy Specjalista ds.Kadr i Płac „Pamięć trenowana latami w połączeniu z ruchem scenicznym pomaga w dostosowywaniu się do nowych wyzwań”.  Julia Krupińska   Jak udaje Ci się zachować work-life balance? Mój dzień dzieli...

czytaj więcej
;