Skąd wiesz, że to co powiedziałeś, zostało dobrze usłyszane i zrozumiane?

13 marca 2017

Wyzwania managera

Przed managerem stoi wiele wyzwań, a każde z nich jest istotne w obliczu rezultatów jakich oczekujemy.

O doświadczeniach i obserwacjach praktyk wśród kadry zarządzającej polskich przedsiębiorstw, opowiedział Piotr Jankowski – trener biznesu, z którym Grupa Progres na co dzień współpracuje, przy okazji organizacji szkoleń.

Artykuł poświęcony jest komunikacji z zespołem, a tę relację idealnie obrazuje case study Pana Piotra.

Skąd wiesz, że to co powiedziałeś, zostało dobrze usłyszane i zrozumiane?

Wiesz, czy tylko mówisz, że wiesz?

Ania objęła stanowisko dyrektora sprzedaży w dużej firmie produkcyjnej. Rozpoczęła pracę w momencie, gdy organizacja przygotowywała nowe produkty do wdrożenia na krajowy rynek. Ambitnie, odpowiedzialnie, ale przede wszystkim – skrupulatnie, zaangażowała się w proces konstruowania odpowiedniej strategii sprzedaży tak, aby przygotować odpowiednią komunikację dla zespołów handlowych. Zarządzała łącznie trzema zespołami sprzedażowymi. W sumie to 42. osoby pracujące na co dzień z klientami w terenie.

Nadszedł dzień, w którym technolodzy, produkcja i marketing oficjalnie poinformowali o gotowości do wdrożenia nowego asortymentu. Przygotowano część merytoryczną na spotkanie, na którą zaproszono pierwszą grupę 13. handlowców. Miałem również wziąć w nim udział, jako osoba współpracująca w obszarze konsultingu, a także jako trener menedżerów.

Spotkanie zawierało przedstawienie wszelkich informacji dotyczących produktów, ze strony dyrektora sprzedaży i działu marketingu. Omówiono towarzyszącą wdrożeniu kampanię reklamową, przedstawiono materiały marketingowe wspomagające sprzedaż w terenie. Ania uważnie śledziła zainteresowanie swoich podwładnych, angażując ich w dyskusję w poszczególnych panelach. Produkty zostały przyjęte bardzo dobrze tylko przez niektóre osoby, mimo iż miały stanowić duży wyróżnik konkurencyjny w ofercie firmy. Dyrektor sprzedaży z dużym przekonaniem komunikowała, że taka sytuacja pozytywnie wpłynie na umocnienie dotychczasowej obecności u klientów, jak również przełoży się na wynagrodzenia pracowników działu sprzedaży.

Spotkanie dobiegało powoli ku końcowi, więc postanowiła jeszcze dopytać obecnych handlowców o uwagi i wątpliwości. Zadając im pytanie „czy wszystko jest jasne i zrozumiałe?”, uzyskała twierdzącą odpowiedź od grupy. Nie było to dla mnie szczególnym zaskoczeniem, więc postanowiłem skonfrontować swoją refleksję z Anią, podczas najbliższej przerwy. Postanowiłem ugruntować się w przekonaniu, że jednak dla grupy nie wszystko jest jasne i zrozumiałe. Przysłuchując się rozmowom handlowców na przerwie, zaczęły do mnie docierać komunikaty: „a tak właściwie, to jak będziemy to wdrażać?”, „w jakiej kolejności”, „których klientów informujemy w pierwszej fazie wdrożenia?”, itp.

Nie czekając na dalszy przebieg, poprosiłem Anię o zweryfikowanie wiedzy z zakresu wdrożenia, zaraz po powrocie z przerwy. Wywołało to duże zdziwienie u mojej rozmówczyni, ale rzeczywiście, ponowiła swoje, wcześniej zadane pytanie – „czy wszystko jest jasne i zrozumiałe?”.

Być może wielokrotnie, jako manager miałeś taką sytuację, kiedy zadawałeś ludziom zamknięte pytanie, otrzymywałeś odpowiedź twierdzącą, a w następstwie tego, przy rozliczeniu, efekty były diametralnie różne od oczekiwanych.

Dlaczego słyszysz nie?

Bo większość ludzi na tak zadane pytanie odpowie Ci twierdząco, z różnych powodów:

*część osób boi się oceny innych,

*ludzie z natury nie lubią ujawniać braku swojej wiedzy czy kompetencji.

Nigdy nie pytaj ludzi „czy”, tylko „jak zrozumieli” – wtedy będziesz mieć pewność, a nie przekonanie, że ludzie dokładnie wiedzą co i jak mają zrobić.

Taką sugestię z mojej strony otrzymała również Ania. Mocno zdziwiona, zapytała, czy w taki sposób powinna weryfikować stan zrozumienia danego tematu u każdej obecnej na sali osoby. Zapytałem więc jakich efektów oczekuje i co jest teraz ważniejsze – potwierdzenie zrozumienia u części, czy u wszystkich osób? A w kontekście rozliczenia efektów? Czy chcemy mieć efekt oczekiwany u każdego, czy u wybranych?

Jest jeszcze jedna ważna kwestia. Rozliczając za miesiąc swoich pracowników, Ania mogłaby zderzyć się po swoim pytaniu z pewną dość trudną sytuacją. Ze stroni Ani padłyby słowa „przecież to dokładnie wytłumaczyłam”, a ze strony pracownika „ja tak zrozumiałem”. Kto w tej sytuacji miałby rację?

Podsumowując, lepiej zapobiegać niż leczyć. Miej pewność a nie przekonanie, że Twoi ludzie dokładnie będą wiedzieć, co i jak mają zrobić. Miej pewność, a unikniesz rozczarowania w dalszej pracy.

Każdorazowo, przy komunikacji, którą otrzymasz zwrotnie od podwładnych, zadaj sobie pytanie „wiesz, czy tylko mówisz, że wiesz?”.

Piotr Jankowski
trener biznesu

Zobacz nadchodzące szkolenie z Piotrem Jankowskim:

 

Dowiedz się więcej https://grupaprogres.pl/szkolenia

 

 

Terminy spotkań:
4-5 kwietnia 2017 – Gdańsk, Alchemia
11-12 kwietnia 2017 – Bydgoszcz Idea Przestrzeń Biznesu

O prowadzącym:
Piotr Jankowski
Trener biznesu, Konsultant

W ciągu ostatnich 2 lat przeszkolił kilkaset osób z kilkunastu firm na szkoleniach zamkniętych i otwartych. Obszarem jego ekspertyzy jest zarządzanie zespołem, komunikacja, sprzedaż i kompetencje osobiste.

Jest praktykiem zarządzania zasobami ludzkimi w obszarze sprzedaży, marketingu i obsługi klienta. Doskonale zna specyfikę codziennej pracy managera, aspekty takie jak: planowanie, motywowanie czy budowanie efektywnych zespołów. Przez 13 lat zarządzał i szkolił zespoły sprzedażowe, a od 6 lat pracuje wyłącznie jako trener i konsultant dla międzynarodowych korporacji i sektora MSP.

Ponad 3 000 godzin spędzonych z kursantami podczas szkoleń, z czego blisko 1 000 godzin przeprowadzonych szkoleń managerskich.

Jest wykładowcą na wyższych uczelniach: WSAIB w Gdyni -„Neurobiznes”, WSG w Bydgoszczy -„Neuroekonomia” i „Komunikacja interpersonalna” a także na Łazarskim w Warszawie – „Neuroprzywództwo”.

Autor dwóch książek: „Radość sprzedaży. Gotowa strategia skutecznego handlowca” i „Alfabet zmian. Jak skutecznie osiągać swoje cele na drodze życia i biznesu”.
Ma doświadczenie w pracy z branżami:

– finansową
– medyczną
– produkcyjną
– odzieżową
– edukacyjną
– wellness
– budowlaną
– kosmetyczną
– spożywczą

Cechuje go skuteczność w uczeniu innych, bogaty warsztat, wysoki standard świadczonych usług, profesjonalizm, zaangażowanie, które są doceniane przez uczestników jego szkoleń.

Więcej wpisów

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;