Pokolenie Z na rynku pracy — przydatne informacje dla pracodawców

19 stycznia 2023

Mogłoby się wydawać, że od „x” do „z” jest tak blisko. Nic bardziej mylnego, jeśli chodzi o pokolenia, których przedstawiciele są aktywni na obecnym rynku pracy. A wśród nich tymi, którzy mają znaczący wpływ na jego przyszłość, są najmłodsi — pokolenie Z.

 

Fuzja grup pracowników o zróżnicowanym wieku, a co za tym idzie poglądach i podejściu do pracy, to niewątpliwie ogromne wyzwanie dla managerów. Szczególnie wtedy, kiedy w jednej firmie spotykają się „zetki” i boomersi. Co warto wiedzieć o pokoleniu Z? Jak zarządzać najmłodszymi pracownikami? Podpowiadamy!

 

Pokolenie Z — charakterystyka

Pokoleniem Z najczęściej określamy osoby urodzone po roku 1995 i do roku 2010. Najstarsi z nich w 2022 roku kończą 27 lat. To pierwsze pokolenie, które dorastało w pełni scyfryzowanym społeczeństwie i w świecie nowoczesnych technologii. Nie pamiętają czasów bez Internetu, dlatego komunikacja w Sieci przychodzi im z łatwością. Podobnie jak obsługa aplikacji i różnego rodzaju platform społecznościowych. Pokolenie Z wyróżnia kreatywność, realistyczne podejście do życia, indywidualizm oraz multitasking i podzielność uwagi — bez problemu mogą wykonywać kilka zadań jednocześnie.

 

Jakie podejście do pracy ma pokolenie Z?

  • Przedstawiciele pokolenia Z są świadomi swojej wartości na rynku pracy. Dlatego oczekują zatrudnienia zgodnego z ich wykształceniem oraz takiego, które pozwoli im w pełni wykorzystać, wręcz wrodzone, możliwości cyfrowe.
  • Generacja Z chętnie podejmuje się relokacji. Deklaruje nawet gotowość służbowego wyjazdu za granicę, ale niekoniecznie na całe życie.
  • Jeśli warunki zatrudnienia nie są atrakcyjne, bez wahania zmieniają pracę.
  • Liczy się dla nich jasna ścieżka kariery, stabilność zatrudnienia (np. umowa o pracę), konkurencyjne wynagrodzenie i możliwości rozwoju.
  • Dobrze czują się w dużych organizacjach, ponieważ te najbardziej odpowiadają ich oczekiwaniom.
  • Cenią sobie niezależność oraz swobodę, co przejawia się m.in. w chętnym korzystaniu z możliwości pracy zdalnej.
  • Kształcili się w kierunkach związanych z ich zainteresowaniami i takich, na które było zapotrzebowanie.

 

Zawody atrakcyjne dla pokolenia Z

Przedstawiciele pokolenia Z doskonale czują się w zawodach związanych z technologią. Dlatego najchętniej podejmują pracę jako:

  • informatycy,
  • programiści,
  • graficy komputerowi,
  • projektanci gier internetowych i stron www.

Ponadto generacja Z to ludzie, którzy chcą tworzyć własne biznesy, choć zanim to zrobią wolą zdobyć doświadczenie u kogoś innego.

 

Pokolenie Z w pracy — jak zarządzać młodszymi pracownikami?

Zebraliśmy najważniejsze rady, z których warto skorzystać, jeśli szukasz lub zatrudniasz pracowników z pokolenia Z. Oto najważniejsze z nich.

  • Cyfrowa rekrutacja to podstawa. Przedstawiciele pokolenia Z czują się w niej naturalnie. Ma na to wpływ dobra znajomość technologii oraz czasy pandemii, które zmusiły „zetki” do starania się o pierwszą pracę poprzez rozmowy online.
  • Twórz oryginalne ogłoszenia o pracę.
  • Aktualizuj stronę www i media społecznościowe firmy — to naturalne środowisko pokolenia Z. Na pewno sprawdzą Twoją markę w Sieci.
  • Pamiętaj o indywidualnym podejściu do każdego pracownika, w szczególności tego najmłodszego. Mimo że wychowani w tych samych latach, przedstawiciele generacji Z są bardzo zróżnicowani.
  • Inwestuj w rozwój pracowników.
  • Przydzielaj im ambitne zadania, w których mogą wykazać się kreatywnością.
  • Pokolenie Z docenia mniej formalny styl zarządzania i niesztampowe rozwiązania w firmie.
  • „Zetki” oczekują konkretnej informacji zwrotnej efektów swojej pracy.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;