Silver Generation dlaczego warto zatrudniać dojrzałych pracowników?

Starzejące się społeczeństwo (Silver Tsunami, Boomersi) to zjawisko, z którym mamy do czynienia od lat. I choć faktycznie, lepiej byłoby, gdyby osób młodszych było stosunkowo więcej od starszych, można dostrzec w tym plusy. Szczególnie w odniesieniu do rynku pracy. Dlatego przyjrzymy się bliżej pracownikom z Silver Generation. Kim są Silversi i jak pracodawcy mogą wykorzystać ich potencjał? Tego dowiesz się z dzisiejszego artykułu.

Czym jest Silver Generation?

Silver Generation (z języka angielskiego srebrna generacja) to określenie używane w stosunku do osób powyżej 50. roku życia. Nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach, Silversi stanowią spory odsetek populacji. Co więcej, trend Silver Tsunami w wielu krajach ma się całkiem dobrze i wszystko wskazuje na to, że nadal będzie wzrostowy. Osoby 60+ to spora część polskiego społeczeństwa (według danych GUS stanowią prawie 38% Polaków), która jest bardzo zróżnicowana. Mimo to nietrudno zauważyć, że współczesna Silver Generation, poza wiekiem, ma niewiele wspólnego z osobami 60+ we wcześniejszych latach. To, co ich wyróżnia to z pewnością:

  • lepsza znajomość nowych technologii,
  • aktywność w mediach społecznościowych, w szczególności na platformie Facebook,
  • umiejętność dokonywania zakupów online,
  • ciągła chęć poznawania i uczenia się,
  • zmiana postrzegania starości i przeświadczenie, że „życie zaczyna się po pięćdziesiątce” — Silver Generation to osoby, które chętnie uprawiają sport i aktywnie spędzają czas, m.in. podróżując po świecie.

Pokolenie Silver na rynku pracy — grupa niedoceniana przez marketerów, ale czy też przez pracodawców?

Wiele mówi się o tym, że marketerzy nie odkryli jeszcze potencjału konsumentów Silver Generation. W końcu większość reklam w telewizji, które są skierowane właśnie do nich, to te, przedstawiające leki. A przecież to osoby, które chcą i czerpią z życia pełnymi garściami. Specjaliści są zgodni — Silver Generation ma ogromny potencjał reklamowy, który nie jest w pełni wykorzystywany. Podobnie jest z odbieraniem osób 50+, jako pracowników. Mają wiele do zaoferowania, a pracodawcy nie zawsze to dostrzegają.

Dlaczego warto zatrudniać Silver Generation?

  • Silversi są chętni do pracy. Nawet osoby będące na emeryturze szukają dodatkowego zajęcia.
  • Mają duże doświadczenie, a jednocześnie są świadomi zmian, jakie zachodzą na rynku i szybko się do nich adaptują.
  • Ze względu na to, że będąc w wieku produkcyjnym, spotkali się z dwucyfrowym bezrobociem i dosłownie musieli walczyć o miejsca pracy, lepiej radzą sobie ze stresem niż np. przedstawiciele pokolenia Z.
  • Mają dużą pewność siebie i jasno określone wymagania względem pracodawcy.
  • Potrafią efektywnie zarządzać swoim czasem.
  • Lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem konfliktów niż niejeden młodszy manager.
  • Cechuje ich duża lojalność w stosunku do pracodawcy, ponieważ nie zależy im na zdobywaniu doświadczenia, a co za tym idzie na zmienianiu miejsca zatrudnienia.
  • Czerpią satysfakcję z pracy.

Jedną z najważniejszych cech generacji silver na rynku pracy jest ich lojalność wobec pracodawcy. W czasach, gdy praca była mniej stabilna, starsi pracownicy zwykle zostawali w jednej firmie przez długie lata, rozwijając swoje umiejętności i budując swoją karierę. Ta lojalność sprawia, że przedstawiciele pokolenia silver często cenią sobie stabilność i bezpieczeństwo w pracy.

Generacja silver jest także skłonna do dzielenia się swoim doświadczeniem i wiedzą z młodszymi pracownikami. Starsi pracownicy są często mentorami dla młodszych, przekazując swoją wiedzę i pomagając w rozwijaniu umiejętności. Ta wartość dodana jest bardzo ceniona przez pracodawców, którzy poszukują pracowników, którzy potrafią przekazać swoje wiedzę i umiejętności innym.

Ageizm na rynku pracy – na co uważać i jak zarządzać zespół pracowników zróżnicowany pokoleniowo?

Ageizm na rynku pracy to dyskryminacja ze względu na wiek, która często spotyka pracowników starszych. Pracodawcy często mają uprzedzenia wobec starszych pracowników, uważając, że nie są oni w stanie sprostać wymaganiom nowoczesnego rynku pracy. Jednakże, takie podejście jest błędne, ponieważ generacja silver posiada wiele wartościowych umiejętności, których młodsi pracownicy nie posiadają. Dlatego też, warto dążyć do zmiany podejścia pracodawców i edukować ich na temat wartości, jakie drzemią w pracownikach generacji silver

Na obecnym rynku pracy mamy aż 4 pokolenia. Już sama możliwość pojawienia się w jednym zespole pracowników o zróżnicowanym wieku (nawet o ponad 20 lat) może budzić wątpliwości managerów. Bo czy da się skutecznie zarządzać taką grupą? Oczywiście, że tak. Pod warunkiem zrozumienia i indywidualnego podejścia do każdego z nich. Co więcej, w różnorodnym pod względem wieku dziale, warto skupić się na umiejętnym delegowaniu zadań — dopasowaniu ich do kompetencji pracownika. Nie oznacza to oczywiście, że Silversi nie mogą współpracować z Pokoleniem Z. Wręcz przeciwnie, okazuje się, że wspólne projekty  i międzypokoleniowa wymiana poglądów mogą przynieść wiele dobrego dla zespołu i całej organizacji.

Dzięki zróżnicowaniu wiekowemu w zespole, możliwe jest wymienianie się wiedzą i doświadczeniem, co przekłada się na wzrost efektywności i poprawę jakości pracy. Pracownicy generacji silver mają dużą wartość dla takich zespołów, ponieważ posiadają bogate doświadczenie zawodowe i życiowe, które pozwala im na przekazywanie wiedzy i umiejętności młodszym kolegom.

Współczesny rynek pracy zmienia się bardzo szybko i wymaga od pracowników ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Dlatego też, pracodawcy powinni starać się zapewnić dostęp do szkoleń dla pracowników generacji silver, aby umożliwić im rozwój zawodowy i utrzymanie konkurencyjności na rynku pracy.

Progres Senior – nowy program w odpowiedzi na bieżące potrzeby rynku pracy 

W obliczu zmian demograficznych i rosnącej liczby osób w wieku powyżej 50 lat, pragniemy zwrócić  uwagę na niezwykły potencjał, jaki drzemie w grupie pracowników Silver Generation. Jesteśmy przekonani, że otwierając swoje przedsiębiorstwa na doświadczonych pracowników, nie tylko wzmocnicie swoje zespoły, ale wprowadzicie do nich wartościową różnorodność. Czy starzejące się społeczeństwo to zagrożenie dla rynku pracy? Zdecydowanie nie! Pozwólcie, że to udowodnimy.

Przedstawiamy nowy Program naszej agencji – Progres Senior. Poprzez tę inicjatywę Grupy Progres, chcemy pokazać, że zatrudnianie doświadczonych pracowników, którzy mimo swojego wieku pragną nadal aktywnie uczestniczyć w życiu zawodowym, jest ogromną szansą dla rozwoju przedsiębiorstw. Starsza grupa wiekowa pracowników to wielka siła, na którą zdecydowanie warto się otworzyć. Zanim zrobią to inni. W ramach Programu Progres Senior chcemy ułatwić tym osobom wejście na rynek pracy, jednocześnie wskazując Państwu korzyści, jakie możecie czerpać z zatrudnienia doświadczonych pracowników. Jesteśmy przekonani, że osoby z Silver Generation mogą wnieść wartość dodaną do Państwa organizacji i przyczynić się do jej sukcesu. Nie bez znaczenia jest także fakt, że zmiany demograficzne i trendy makroekonomiczne prędzej czy później zmuszą pracodawców do dywersyfikacji swoich strategii i kultur organizacyjnych. Dlatego im szybciej zaczniemy przystosowywać swoje przedsiębiorstwa do zatrudniania starszych osób, tym lepiej.

Jeśli są Państwo zainteresowani współpracą z nami w ramach programu Progres Senior, zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem. Jesteśmy gotowi pomóc Wam w zatrudnieniu doświadczonych, aktywnych zawodowo pracowników z Silver Generation, którzy z pewnością wzbogacą Państwa firmę swoją wiedzą i zaangażowaniem. Już teraz pozwólcie sobie na ten progres!

Twoja firma chce dołączyć do projektu Progres Senior?

Skontaktuj się z nami: kontakt@grupaprogres.pl 

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;