Korpomowa — Przewodnik po świecie korporacyjnego slangu

26 kwietnia 2023

Chcesz poznać tajniki korporacyjnego slangu, zwanego potocznie korpomową? Doskonale trafiłeś! W dzisiejszym artykule przybliżymy Ci ten barwny język. Zapraszamy na podróż po świecie korpomowy, podczas której nauczysz się rozumieć, jak mówią pracownicy korporacji i zaczniesz posługiwać się tym językiem z łatwością.

 

Korpomowa — co to takiego?

Korpomowa to specyficzny język używany przez pracowników korporacji. Składa się z terminów technicznych, biznesowych, skrótów oraz zapożyczeń z języka angielskiego. Zrozumienie korpomowy może okazać się niezbędne, aby swobodnie porozumiewać się w korporacyjnym środowisku pracy.

Najpopularniejsze wyrażenia używane na co dzień w korporacjach

 

ASAP (As Soon As Possible)

Skrót od As Soon As Possible oznacza „jak najszybciej” lub „najszybciej jak to możliwe”. Jest to typowe polecenie, które, pracując w korporacji, możesz otrzymać od przełożonych. Kiedy usłyszysz: „Proszę zakończyć ten projekt ASAP.”, to jasny sygnał, że powinieneś zrobić to natychmiast.

Call — rozmowa telefoniczna, spotkanie online

W korporacjach „call” to często używane słowo oznaczające rozmowę telefoniczną, wideokonferencję lub spotkanie. W korporacji możesz brać udział w callach, prowadzić je lub umawiać, jeśli będziesz obejmować stanowisko asystenta Zarządu.

Deadline, czyli ostateczny termin wykonania

Deadline to angielski odpowiednik polskiego słowa „termin”. Oznacza czas, do którego dana praca lub projekt musi być zakończony. Twój deadline na miesięczny raport sprzedaży to piątek, a dzisiaj jest czwartek? To oznacza, że nie zostało ci zbyt wiele czasu, by ukończyć sprawozdanie.

Feedback — informacja zwrotna

Feedback oznacza informację zwrotną, którą otrzymujemy od innych osób na temat naszej pracy, pomysłów czy postępów. Może być pozytywny lub negatywny. Więcej na temat informacji zwrotnej przeczytasz w naszym artykule Moc feedbacku — jak przyjmować i dawać konstruktywną krytykę w miejscu pracy?

Approval — akceptacja 

Approval to inaczej akcept lub aprobata np. w odpowiedzi na Twój wniosek. Jeśli otrzymałeś approval- na pewno należą Ci się gratulacje!

Brainstorm, czyli burza mózgów

Brainstorm to popularna w korporacjach forma spotkania. Podczas burzy mózgów uczestnicy spotkania na bieżąco wymieniają się myślami, pomysłami i opiniami.

Korpo-skróty, które warto znać

W świecie korporacji zetkniesz się z wieloma skrótami, używanymi zarówno w mowie, jak i w oficjalnych mailach. Które z nich są najważniejsze?

  • KPI, czyli Key Performance Indicator. KPI to wskaźniki kluczowe efektywności, które mierzą osiągnięcia i postępy w realizacji celów KPI są używane, aby ocenić wyniki pracowników, działów czy całej organizacji. Najczęściej są wyrażane w procentach.
  • HR — to skrót od Human Resources, czyli Zasobów Ludzkich. Dział HR zajmuje się wszelkimi sprawami związanymi z pracownikami, takimi jak rekrutacja, rozwój, szkolenia czy motywowanie. Jeśli będziesz mieć pytania dotyczące np. polityki firmy, skontaktuj się z działem HR, by dostać konkretną odpowiedź.
  • B2B, czyli skrót od Business to Business, co oznacza relacje biznesowe pomiędzy dwoma firmami, a nie między firmą a klientem indywidualnym (B2C – Business to Consumer). Możesz zostać zatrudniony w firmie, która świadczy usługi klientom indywidualnym lub firmom. W takim wypadku będziesz działać odpowiednio w obszarze B2C lub B2B.
  • ROI (Return on Investment) — to zwrot z inwestycji, czyli miara pokazująca, jak efektywna jest dane przedsięwzięcie. Wyraża stosunek zysku do poniesionych kosztów. Dyrektor może przekazać swojemu zespołowi informację, że ostatni projekt działu przyniósł ROI na poziomie 150%. Jeśli kiedykolwiek to usłyszysz, wiedz, że stanąłeś na wysokości zadania!
  • CRM, czyli skrót od Customer Relations Management. Systemy CRM pozwalają na zbierania i analizowanie informacji o Klientach, co pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb i preferencji. Dzięki systemom CRM firmy mogą zwiększyć efektywność działań sprzedażowych, marketingowych i obsługi klienta.
  • USPUnique Selling Proposition. Unikalna cecha sprzedażowa wyróżnia Twój produkt lub usługę na tle konkurencji i stanowi szczególną korzyść dla Twojej firmy.
  • NDA, czyli Non- Disclosure Agreement. Umowa o zachowaniu poufności w której strony zobowiązują się do wymiany poufnych materiałów lub wiedzy z zastrzeżeniem ich dalszego nierozpowszechniania. Może być zawarta pomiędzy firmą, a jej pracownikiem lub pomiędzy przedsiębiorstwami.
  • OOO, czyli Out Of Office. Automatyczna odpowiedź „poza biurem” jest ustawiana na skrzynce mailowej podczas nieobecności pracownika takiej jak urlop, L4 czy delegacja.

 

Dlaczego warto znać korpomowę?

Znając korpomowę, będziesz lepiej rozumiał swoich współpracowników i przełożonych, co ułatwi komunikację w miejscu pracy. Co więcej, dzięki temu poczujesz się pewniej podczas rozmów z innymi pracownikami korporacji, co może przełożyć się na lepsze relacje i wyższą efektywność pracy. Płynne posługiwanie się korpomową może pomóc Ci zaprezentować się jako profesjonalista, który zna się na swojej pracy i potrafi dostosować się do środowiska korporacyjnego. A to niezwykle ważne szczególnie wtedy, gdy starasz się o pracę.

Jeśli zamierzasz pracować w korporacji, korpomowa to język, którego zdecydowanie warto się nauczyć. Ten slang pomoże Ci w komunikacji, zwiększy pewność siebie, ułatwi adaptację do nowego środowiska i pokaże Cię w dobrym świetle. Mamy nadzieję, że nasz artykuł przybliżył Ci ten barwny świat i ułatwił zrozumienie podstawowych wyrażeń i skrótów używanych w korporacjach. Teraz, gdy już znasz tajniki korpomowy, możesz z łatwością porozumiewać się ze swoimi kolegami i przełożonymi. Powodzenia!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;