Jak ocenić, na które ogłoszenia warto aplikować?
Kojarzycie ten moment, w którym zatrzymujecie się przy konkretnym ogłoszeniu o pracę i analizując je myślicie „aplikować czy nie”? Przeglądając oferty większość z nas zastanawia się czy aplikować. Aby ułatwić Wam zadanie, podpowiem na co warto zwrócić uwagę przed kliknięciem ikonki „Aplikuj”.
Spis treści
Zaczynając od samego początku: gdy znajdziecie ogłoszenie, które Was zaciekawi, przeczytajcie je uważnie. Zapoznajcie się ze wszystkimi oczekiwaniami i wymaganiami. Warto mieć na uwadze słowa klucze. Nie bez powodu rekruterzy dopisują przy danym wymaganiu „warunek konieczny” lub „mile widziane”.
Mile widziane- co to znaczy?
Najlepszym przykładem jest znajomość języków obcych. Jeśli w ogłoszeniu jest napisane, że warunkiem koniecznym jest biegła znajomość języka obcego, to musicie liczyć się z tym, że praca będzie wymagała częstego korzystania z tej umiejętności. Jeśli nie możecie sobie pozwolić na swobodną komunikację, to oferta nie jest dla Was. W przypadku sformułowania „mile widziane” pracodawca daje jasno do zrozumienia, że znajomość języka nie jest dla niego koniecznością, a zaledwie dodatkowym atutem. Pracodawca będzie w stanie zatrudnić Was niezależnie od tego czy mówicie w danym języku czy nie.
Czy składać CV, jeżeli oferta pracy zawiera „mile widziane doświadczenie” a takiego doświadczenia nie mamy?
Co jednak w sytuacji, gdy wydaje się Wam, że nie spełniacie wymogów? Należy wówczas dokładnie zastanowić się czy składać swoją aplikację. Ponieważ możecie narazić się na to, że zostaniecie źle odebrani lub co gorsza – źle zapamiętani.
Jeśli stwierdzicie, że chcielibyście zmienić branżę albo wykonywany zawód, upewnijcie się, że nie jest wymagane doświadczenie poparte stażem pracy na podobnym stanowisku. Niektóre firmy nie wymagają doświadczenia, posiadają bowiem bogaty pakiet szkoleniowy i cenią sobie „świeżą krew”. Są to jednak bardzo rzadkie przypadki, gdyż większość pracodawców poszukuje pracowników „idealnych”. Takich, którzy posiadają wiedzę, umiejętności i określa się ich mianem specjalistów. Jeśli nie posiadacie podstawowych kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku, nie aplikujcie.
Wymagania to jednak nie wszystko. W końcu szukając pracy nie skupiamy się tylko na tym, czy będziemy wpisywać się w wymogi pracodawcy, ale przede wszystkim czy firma i stanowisko są w stanie spełnić nasze oczekiwania. Tutaj warto skupić się na dwóch pozostałych kolumnach z oferty. Zacznijmy od tej z opisem stanowiska. Warto przeanalizować czy obowiązki w danej pracy są zbieżne z tym, co umiecie oraz przede wszystkim – co chcielibyście robić. Warto zadać sobie pytanie czy lubicie wykonywać konkretne czynności oraz czy nie sprawiają Wam one większego problemu. W końcu w pracy spędzamy znaczną część naszego życia, więc nie warto się w niej męczyć. Grunt to szukać pracy, z której będziecie zadowoleni. Takiej, która daje możliwość rozwoju i zapewnia warunki, na jakich Wam zależy.
A jak jesteśmy przy warunkach, to czas wspomnieć o ostatniej kolumnie, na którą większość z Was zerka najchętniej. Mowa o „Oferujemy”. To tutaj znajdziecie informację o tym, co pracodawca może Wam zaoferować w zamian za Waszą pracę. Ta mała, zamieszczona najczęściej na samym końcu oferty część jest równie istotna, co poprzednie. Poza proponowanymi warunkami współpracy (rodzaj umowy, wymiar czasu pracy) znajdziecie tu wszystko to, czym pracodawca będzie chciał Was zachęcić. Dodatkowe benefity, miejsce parkingowe, owocowe poniedziałki czy dodatkowe dni urlopowe. Co więcej – z rubryki tej możecie się dowiedzieć nieco więcej na temat pracodawcy.
Nie zapominajmy o najważniejszym aspekcie, z którym należy zapoznać się przed aplikowaniem. Warto wiedzieć z jak dużą firmą mamy styczność, jaki jest obszar jej działalności, pozycja na rynku pracy oraz czy firma cieszy się dobrą opinią. Sprawdźcie również gdzie mieści się siedziba firmy oraz czy dojazd do miejsca pracy nie będzie problemowy.
Podsumowując – decyzję o aplikacji należy dokładnie przemyśleć. Dobór ofert jest ważny, bo pozwala nie tylko w znalezieniu wymarzonej pracy, ale również daje możliwość zostania zapamiętanym przez potencjalnego pracodawcę. Dajmy więc zapamiętać się jak najlepiej.
Weronika Pyterek – Specjalista ds. Rekrutacji.
Więcej wpisów
Coaching kariery: czy warto? Sprawdź, jak rozwinąć swój potencjał
Zastanawiasz się nad współpracą z coachem kariery? Sprawdź, co realnie zyskasz, kiedy warto zdecydować się na sesje i jak wybrać najlepszego specjalistę.
Ile pracują Holendrzy: wymiar godzin pracy w Holandii
Sprawdź, ile godzin pracują Holendrzy i poznaj realia zatrudnienia w Niderlandach. Wymiar godzin, przerwy, benefity i work-life balance.
Dokumenty dla pracowników na umowie B2B
Jakie dokumenty są potrzebne pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy B2B? Sprawdź, co musisz wiedzieć, zanim podpiszesz kontrakt B2B z pracodawcą.