Spis treści
Tajniki legalizacji pracy – część 2
Tajniki legalizacji pracy
część 2
W dzisiejszym materiale skupimy się na zezwoleniach na pracę oraz ich zmianach. Niestety, tą część ustawodawca zostawił prawie niezmienną. Sama forma jak i proces ubiegania się o zezwolenie na pracę nie zmieniły się. Dodatkowo należy zaznaczyć, że ustawodawca wyłączył możliwość stosowania ponagleń z art. 37 k.p.a. w odniesieniu w szczególności do spraw dotyczących wydawania zezwoleń na pracę lub zezwoleń na pracę sezonową. W konsekwencji sprawy mogą toczyć się nawet kilka miesięcy, a cała procedura zniechęca przedsiębiorców do zatrudniania cudzoziemców, którzy mogą podjąć pracę jedynie na podstawie zezwolenia na pracę, co jest sporym wyzwaniem, ponieważ rynek obecnie zmaga się z dużym deficytem pracowników, a właśnie ta grupa cudzoziemców mogłaby wypełnić tą niezagospodarowaną przestrzeń. Jednak ustawodawca zostawił furtkę wyjścia, a mianowicie w dalszym ciągu możliwe jest wniesienie skargi na przewlekłość lub bezczynność organu administracyjnego do sądu administracyjnego stosownie do art. 3 § 2 pkt. 8 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Czy przedsiębiorcy z tego przywileju korzystają ? – w praktyce, bardzo rzadko.
Kiedy zmiana zezwolenia na pracę nie jest konieczna?
Następnie ustawodawca wprowadził pierwszeństwo w rozpatrywaniu wniosków o zezwolenia na pracę dla przedsiębiorców prowadzących działalność o znaczeniu strategicznym dla naszej gospodarki, niestety w rozporządzeniu nie zostały ujęte branże IT w których aż 60% pracowników to cudzoziemcy. Należy jednak zauważyć iż mając na względzie akapit poprzedni zmiana ta niewiele wnosi, gdyż w przypadku zezwoleń nie jest możliwe jednoznaczne określenie czasu rozpatrywania wniosków.
Większą korzyść dla przedsiębiorców przynosi natomiast nowelizacja art. 88f ust. 1c, który mówi o przypadkach kiedy zmiana zezwolenia na pracę nie jest konieczna, są to:
- zmiana siedziby lub miejsca zamieszkania, nazwy lub formy prawnej podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi;
- przejęcie/przejście zakładu pracy lub jego części przez innego pracodawcę;
- zastąpienie umowy cywilnoprawnej umową o pracę;
- zmiana stanowiska, na jakim cudzoziemiec wykonuje pracę przy jednoczesnym zachowaniu zakresu jego obowiązków;
- zwiększenie wymiaru czasu pracy przy jednoczesnym zwiększeniu proporcjonalnie wynagrodzenia.
Podsumowując, wszystkie wprowadzone zmiany wynikają z tego, że aby wyeliminować problemy w zatrudnieniu w przyszłości należy wprowadzić regulacje normujące terminy załatwiania spraw administracyjnych lub w mojej opinii przełożyć chociażby części obowiązków na Urzędy Pracy.
A jaka jest Państwa opinia na ten temat ? Zapraszam do dyskusji i dzielenia się swoimi przemyśleniami.
Patrycja Machajska
Specjalista ds. Legalizacji Zatrudnienia
Przeczytaj więcej moich artykułów
patrycja.machajska@grupaprogres.pl
+48 691 230 408
Więcej wpisów
Nastroje i koniunktura vs. rekrutacyjna rzeczywistość
Przez krajowy rynek pracy i polską gospodarkę przebiega wyraźna granica dzieląca branże na te, które – mimo dynamicznej sytuacji – nadal mają się całkiem dobrze oraz te znajdujące się w gorszej sytuacji. Co widać również w rekrutacji. Mimo osłabienia popytu na pracowników nadal wiele wolnych miejsc czeka w branży spożywczej, handlu detalicznym, produkcji czy logistyce.
Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy w 2023 roku. Kluczowe informacje i najczęściej zadawane pytania
Planujesz zatrudnić pracownika z Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii lub Ukrainy? Dowiedz się, kiedy i jak można to zrealizować za pomocą oświadczenia o powierzeniu pracy.
Kto nie otrzyma wizy korespondencyjnej? Ostatnie zmiany w polskich placówkach dyplomatycznych
Kwestia legalności pobytu obywateli Ukrainy wciąż pozostaje niezmiennie ważnym, a zarazem często problematycznym tematem. Są to kwestie faktyczne polegające na niejasnym statusie pobytowym obywateli Ukrainy, którzy wjechali do Polski przed wybuchem wojny.