Rekrutacja online

– wyzwania podczas epidemii

Epidemia koronawirusa zmieniła sposób funkcjonowania przedsiębiorstw w zasadzie z dnia na dzień. Większość firm przeszła w tryb pracy zdalnej i realizuje spotkania biznesowe online. Jak w obecnej sytuacji radzą sobie firmy rekrutacyjne i przedsiębiorcy? Czy są gotowi na wirtualne spotkania z kandydatami?

Mniejsze wyzwanie dla agencji

Agencje pracy w znacznym stopniu w trybie zdalnym pracowały już wcześniej. Rekruterzy chcąc przyspieszyć proces pozyskania nowego pracownika, często korzystali z tego typu rozwiązań.
W przypadku Grupy Progres jeszcze przed epidemią 80 % rekrutacji stałych realizowanych było w trybie online. Od połowy marca w ten sposób realizowane są wszystkie procesy. Przejście całkowicie w tryb zdalny nie stanowiło dla nas wyzwania – podobnie jak i dla reszty firm z branży HR.

Narzędzia a weryfikacja umiejętności kandydata

Także w kontekście „narzędziowym” przeniesienie procesu w 100% do komunikacji online nie jest problemem dla agencji rekrutacyjnych. Jeśli jednym z elementów oceny kandydata są posiadane przez niego kompetencje miękkie i sposób komunikacji pozawerbalnej wystarczy kontakt telefoniczny i wideorozmowa.

Większość agencji pracuje na podstawie profilów kompetencyjnych, w których określone są wymagania niezbędne i „mile widziane”, zatem forma zdalnego kontaktu nie ogranicza możliwości ustalenia tych informacji. Ponadto do dyspozycji są również testy online, dzięki którym można sprawdzić wiedzę kandydatów z danej dziedziny. Procesy te stosować można zarówno w przypadku pozyskiwania pracowników stałych, jak i tymczasowych.

Problemy techniczne

Sporadycznie zdarzają się komplikacje w postaci braku oprogramowania do rozmowy wirtualnej czy też brak sprzętu po stronie kandydata. Wówczas rolą agencji jest edukacja i znalezienie innej metody na połączenie obu stron.

Krótszy okres weryfikacji…

W obecnej sytuacji znacznie przyspieszył proces weryfikacji kompetencji osób starających się o zatrudnienie. Wcześniej – z uwagi na mniejszą dostępność kandydatów do spotkań i rozmów online – w Grupie Progres trwał on około 2 tygodnie. Z uwagi na to, że kandydaci również pracują zdalnie, proces znacznie się ukrócił i już w pierwszym tygodniu, klient otrzymuje od nas rekomendację.

…i dłuższa decyzja o zatrudnieniu

Wydłużył się za to czas podjęcia przez pracodawcę decyzji o zatrudnieniu – sytuacja ta utrzyma się zapewne do odwołania zakazów dotyczących przemieszczania się.

Ostrożniejsi kandydaci i pracodawcy

Wyzwaniem jest aktualna motywacja kandydatów do zmiany pracy oraz zmieniające się decyzje biznesowe pracodawców. Kandydaci są aktualnie bardziej ostrożni w zakresie zmiany zatrudnienia. Wolą pozostać na ten czas w obecnej pracy, w której znają warunki i swoich przełożonych. Natomiast pracodawcy odsuwają decyzje o uruchomieniu etatów, skupiają się na tych rekrutacjach, które zapewnią im ciągłość działania.

Firmy rezygnują z agencji

Znaczna część firm w ramach oszczędności rezygnuje z działań outsourcingowych i usług HR, realizując rekrutacje „na własną rękę”. Jako agencja obserwujemy znaczny spadek ilości prowadzonych przez nas procesów rekrutacyjnych.

Trudności z medycyną pracy

W przypadku stanowisk podstawowych, na które jest aktualnie duże zapotrzebowanie (np. na operatorów maszyn, magazynierów), występują trudności z realizacją badań wstępnych. Firmy szukają nowych placówek medycznych, aby skierować pracowników na badania jak najszybciej.

Spotkanie bezpośrednie w celu negocjacji warunków

Większość firm jest gotowa na rekrutacje online, ale często ostateczną decyzję o zatrudnieniu odsuwa do momentu spotkania bezpośredniego, aby podjąć negocjacje dotyczące warunków współpracy. Zdarza się też, że kandydaci z obawy o zdrowie, odmawiają spotkania bezpośredniego, rezygnując z udziału w rekrutacji.

 

Magdalena BiałekKierownik Regionu Rekrutacji Stałych

Więcej wpisów

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;