Proces rekrutacyjny – wizytówką firmy. Czym jest Candidate Experience?
Czy Candidate Experience na przestrzeni ostatnich lat przeszedł rewolucję?
Czy fakt, iż doświadczenia Kandydatów są coraz częściej mierzone, a świadomość Kandydatów na temat ich wrażeń z rekrutacji większa, wpłynęło na wdrażanie lepszych praktyk w pozyskiwaniu talentów do organizacji? Wierzę, że TAK 😊
Spis treści
Candidate Experience jest zjawiskiem, na który coraz większy nacisk kładą firmy rekrutacyjne oraz wewnętrzne działy HR. Budowanie świadomości Managerów z całej organizacji na temat doświadczeń Kandydatów, by także zwracali uwagę na transparentność i szacunek podczas realizowania procesów rekrutacyjnych jest jednym z największych wyzwań współczesnego rynku pracy. Według opinii Kandydatów, oprócz atrakcyjności oferty i ogólnych warunków zatrudnienia, czynnikiem determinującym akceptację oferty są wrażenia i doświadczenia zdobyte podczas spotkań rekrutacyjnych z potencjalnym pracodawcą. Podstawą budowania dobrych doświadczeń Kandydatów jest szczerość w całym procesie rekrutacyjnym, począwszy od transparentnej oferty pracy, która jasno określa warunki przyszłej pracy. Z uwagi na złożoność procesu coraz częściej organizacje decydują się na przekazywanie realizacji rekrutacji w ręce specjalistów z firm zewnętrznych. Dzięki temu wewnętrzne działy HR oszczędzają czas, który mogą spożytkować na procesy HR, takie jak onboarding, czy budowanie ścieżek karier w organizacji.
Czym jest proces rekrutacyjny? To etap poznawania i budowania relacji pomiędzy Kandydatem, a przyszłym pracodawcą (rekruterem), którego celem jest zatrudnienie. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że to nic skomplikowanego, aczkolwiek rzeczywistość obnaża prawdę. Jaka ona jest? W dalszym ciągu są Kandydaci, którzy nie czują satysfakcji z przebiegu rekrutacji.
Co może wpłynąć na osiągnięcie wysokiego poziomu Candidate Experience?
- Transparentna oferta pracy – konkretna, zawierająca niezbędne informacje na temat stanowiska, wynagrodzenia, formy współpracy, benefitów, czy jakże ostatnio popularnej pracy zdalnej.
- Czas – Kandydat decydujący się na zmianę pracy z reguły jest pewny swojej decyzji i to właśnie tu i teraz zależy Jemu na zmianie pracy. Zbyt długie oczekiwanie zaburza pewność siebie Kandydata i obniża Jego zainteresowanie daną rekrutacją. Oczywiście nie każdy Kandydat pasuje do wymaganego profilu, jednak w Candidate Experience chodzi także
o umiejętność informowania na temat odrzucenia aplikacji i jego powodów. - Zaangażowanie Rekrutera – w tym wypadku inne zadania czekają Rekrutera firmy zewnętrznej, a inne Rekrutera z wewnętrznego działu HR. Rekruter z firmy rekrutacyjnej powinien być kimś więcej niż osobą oceniającą, powinien stać się Doradcą i Opiekunem Kandydata podczas całego procesu, a także również i po nim.
- Przejrzystość procesu rekrutacji – określenie czasu i etapów trwania projektu, jego składowych, osób biorących udział w rekrutacji, wskazówek na co warto zwrócić uwagę. Ważne jest także przedstawienie kultury organizacyjnej, środowiska pracy i możliwości rozwoju w organizacji – jest to zadanie zarówno Rekrutera z firmy zatrudniającej, jak i realizującej rekrutację dla swojego Klienta.
- Feedback – zarówno ten pozytywny, jak i negatywny. Z pojęciem feedbacku powinniśmy zmierzyć się już na etapie złożenia aplikacji przez Kandydata. Dobrze skrojony negatywny feedback to taki, w którym potrafimy wskazać powód braku dopasowania do stanowiska, luki kompetencyjne oraz obszar do poprawy. Większość Kandydatów doceni wysiłek włożony
w przesłanie informacji zwrotnej, co może zaprocentować dobrą opinią firmy na rynku. Pozytywny feedback jest dużo łatwiejszy, a jego rolą jest budowanie więzi z Kandydatem,
z którym mamy nadzieję, że przejdziemy przez całą rekrutację, aż do zatrudnienia. - Zaangażowanie innych działów firmy w budowanie Candidate Experience – Rekruter może w stopniu bardzo wysokim wpłynąć na zadowolenie Kandydata, ale bez udziału Managerów Jego wysiłek może pójść na marne i ogólne wrażenia z całego procesu mogą nie osiągnąć spodziewanego wyniku.
Dbając o wysokie zadowolenie Kandydatów, firma może bez większych nakładów finansowych wpłynąć na rozpoznawalność marki oraz kreowanie pozytywnego wizerunku organizacji na rynku. Budowanie Candidate Experience jest procesem ciągłym i powinien być cały czas weryfikowany. Umiejętne oraz otwarte słuchanie opinii Kandydatów na temat firmy oraz procesu rekrutacyjnego może wskazać obszary do poprawy. Badanie satysfakcji Kandydatów to najprostszy sposób, żeby dowiedzieć się, co działa, a co należy w prowadzonych rekrutacjach poprawić.
Prowadzone badania w obszarze Candidate Experience pokazują, że oczekiwania Kandydatówna przestrzeni lat znacząco się nie zmieniły, a pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na to, by je spełniać.
Jaka jest Wasza opinia na ten temat? Czy jako Kandydaci odczuliście poprawę w podejściu Rekruterów i Firm do prowadzenia rekrutacji?
Martyna Wawrzyniak – Senior Recruitment Specialist
Więcej wpisów
Strategie rekrutacyjne w FMCG: jak przyciągnąć top talenty?
Poznaj skuteczne strategie rekrutacyjne w branży FMCG, które pomogą Ci przyciągnąć najlepszych pracowników. Dowiedz się, jak stworzyć atrakcyjną ofertę pracy i zbudować silny zespół!
Jak zrobić karierowy zwrot i zmienić branżę w połowie drogi zawodowej?
Sprawdzone sposoby na zmianę branży w połowie kariery. Poznaj najważniejsze kroki, wyzwania i możliwości, które pomogą Ci w udanym karierowym zwrocie.
Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy?
Poznaj skuteczne strategie zapobiegania wypaleniu zawodowemu w dynamicznym środowisku pracy. Sprawdź, jak promować zdrowie psychiczne, oferować wsparcie pracownikom oraz budować pozytywną kulturę organizacyjną.