P jak PORZĄDEK
Nie mylmy jednak elastyczności z chaosem organizacyjnym, w którym to swobodne podejście do niektórych etapów drogi pracownika w firmie może mieć negatywne skutki dla całej organizacji. Procedura to nie zło, jeśli przyjmiemy, że jej podstawą jest jasno określony cel – ważny dla wszystkich stron, których dotyczy.
Każda procedura to inaczej umowny system pracy, który zobowiązuje poszczególnych członków organizacji do konkretnych działań. Jeśli ma mieć wartość, powinna być odzwierciedleniem realiów panujących w firmie oraz odpowiadać na potrzeby wszystkich jej beneficjentów. W przypadku wdrożenia nowej osoby chodzi przede wszystkim o skrócenie czasu adaptacji pracownika do nowego miejsca pracy oraz zminimalizowanie poczucia dyskomfortu związanego z przejęciem nowych obowiązków.
Często współpracując z naszymi Klientami już na pierwszych konsultacjach okazuję się, że organizacja posiada właśnie taki umowny system pracy związany z wdrożeniem nowego pracownika. Jest on pełen dobrych praktyk, a jedyne czego im brakuje to udrożnienie tzw. „wąskich gardeł”, struktury oraz przypisania odpowiedzialności do konkretnych osób. Warto wtedy wspólnie z doświadczonymi konsultantami przeanalizować poszczególne etapy, zastanowić się, jak zwiększyć efektywność całego procesu oraz zabezpieczyć obszary, które mogą negatywnie wpłynąć na nawet najlepiej przygotowany program wdrożeniowy.
Dbajmy o pierwsze, ale i ostatnie wrażenie. Nie zapominajmy o kwestii wyjścia pracownika z organizacji. W końcu każda historia ma przecież swój początek i koniec. W procesie rekrutacji, chcąc dbać o doświadczenia z marką pracodawcy czyli o tzw. „candidate experience”, m.in. udzielamy kandydatom informacji zwrotnej oraz dziękujemy za nadesłane aplikacje. A czy pamiętamy o pracownikach, którzy decydują się na odejście z firmy lub co do których my sami jako pracodawcy podjęliśmy taką decyzję? Te dwa procesy, wejścia i wyjścia, często zachodzą w organizacji równolegle. Nierzadko nowy pracownik zostaje zatrudniony na miejsce poprzedniego. Cały czas pamiętajmy, że członek zespołu, który opuszcza organizację buduje nasz wizerunek również poza murami firmy. Często to właśnie jego opinia, a nie treści na stronie internetowej w zakładce „kariera”, będzie najbardziej wiarygodną informacją dla potencjalnych kandydatów. Nie twierdzę, że każda organizacja potrzebuje rozbudowanych programów outplacementowych. Zadbajmy jednak o podstawy. Upewnijmy się, że odchodzący od nas pracownik wie, w jaki sposób i komu ma przekazać swoje obowiązki, jakich formalności musi dopełnić oraz zwyczajnie podziękujmy mu za pracę w naszej organizacji. Bez względu na to, jak miło powitaliśmy naszego pracownika, opinia o naszej organizacji może zostać zaburzona przez niemiłe doświadczenia w ostatnich dniach pracy. Dlatego też, chcąc dbać o relacje z naszymi pracownikami oraz o zewnętrzny employer branding wybierajmy podejście kompleksowe.
Więcej wpisów
Wartość pokolenia X na rynku pracy — jak go wykorzystać?
Z jednej strony krótkie, z drugiej niezwykle wymowne — „X” określające pokolenie dzisiejszych 40-latków nie ma związku z niewiedzą na temat ich generacji. Wręcz przeciwnie. To znaczący symbol, za którym kryją się wielkie zmiany gospodarcze, niepewność jutra i silna motywacja do ciężkiej pracy. Sprawdźmy, jak cennym kapitałem dla firm mogą być przedstawiciele pokolenia X i poznajmy ich bliżej!
Pokolenie Z na rynku pracy — przydatne informacje dla pracodawców
Fuzja grup pracowników o zróżnicowanym wieku, a co za tym idzie poglądach i podejściu do pracy, to niewątpliwie ogromne wyzwanie dla managerów. Szczególnie wtedy, kiedy w jednej firmie spotykają się „zetki” i boomersi. Co warto wiedzieć o pokoleniu Z? Jak zarządzać najmłodszymi pracownikami? Podpowiadamy!
Milenialsi na rynku pracy — co warto o nich wiedzieć?
To ich czas! Milenialsi są w szczycie wieku produkcyjnego. Zakładają firmy, rozwijają sektor MŚP i stanowią największą grupę pracowników na rynku. W ramach naszego cyklu artykułów poświęconych poszczególnym pokoleniom na rynku pracy dzisiaj bliżej przyjrzymy się milenialsom. Jakimi są pracownikami? Jak postrzegają ich inne pokolenia? I w jakim stopniu wpłynęły na nich czasy, w których dojrzewali? Zapraszamy do świata „igreków”!