Jak zmniejszyć rotację wśród pracowników?

11 września 2019
PROGRES
Pozycja pracownika na rynku pracy stale się umacnia, przez co pracodawcy mają trudności z zatrzymaniem osób na kluczowych stanowiskach. Okazuje się, że przyczyn jest wiele i nie są one tak oczywiste jakby się nam wydawało. Jakie elementy należy wziąć pod uwagę, aby ograniczyć rotację wśród pracowników?

 

Wydłużona rekrutacja

Pierwszym obszarem, o który należy zadbać jest proces rekrutacji. Doświadczenia pokazują, że im ten proces jest dłuższy, a selekcja kandydatów jest bardziej szczegółowa, tym mniej pracownicy rotują. Dlaczego? Dodatkowe spotkania pozwalają lepiej poznać potencjalnego pracownika, jednocześnie dając mu możliwość przyswojenia kultury organizacji oraz oczekiwań stawianych przez pracodawcę. Niejednokrotnie przekonujemy się o tym, że kandydat, który chce spotkać się 2-3 razy jest również bardziej zmotywowany od tego, który oczekuje szybkiej decyzji.

 

Odpowiedni proces wdrożenia

Rekrutacja to kluczowy moment w procesie zatrudnienia. Jednak musimy pamiętać, że równie ważny jest okres wdrożenia nowej osoby. Badania pokazują, że odpowiedni proces wprowadzenia pracownika, pozwala w pełni wykorzystać umiejętności, wiedzę oraz zapał, jaki wnosi do organizacji. Szczególne znaczenie ma okres pierwszych trzech – sześciu miesięcy, kiedy to nowo zatrudnieni są szczególnie podatni na rotację. Bardzo ważne jest w tym momencie wsparcie przełożonego, bądź wyznaczonego opiekuna, który przejmie rolę przewodnika nowej osoby. Okazuje się, że stopień, w jakim pracownicy odczuwają wsparcie osoby w tym okresie, przekłada się na jasne zrozumienie roli oraz zadowolenie z pracy.

 

Brak rozwoju

Praca rutynowa, często jest również monotonna i zdecydowanie nie jest dla wszystkich. Jeśli kandydat informuje nas, że chce się rozwijać a dane stanowisko pracy tego nie zapewnia, powinniśmy jasno to zakomunikować. Niektóre osoby czują się bezpiecznie w przewidywalnych warunkach zatrudnienia i pracy, ale są również takie, którym zależy na stałym rozwoju osobistym i zawodowym. Aby uniknąć rozczarowania obie strony muszą otwarcie mówić o swoich oczekiwaniach.

 

Atmosfera w pracy

Atmosferę tworzą ludzie. W związku z tym, tak istotne jest odpowiednie dobranie osobowości już na etapie rekrutacji. Jeśli wymagamy pracy zespołowej, a zespół nie potrafi ze sobą rozmawiać niestety w dłuższej perspektywie, ktoś na pewno odejdzie z pracy albo zostanie z zespołu wyeliminowany. Tworzenie odpowiedniej atmosfery to również zadanie menadżera, który powinien o nią dbać oraz reagować na negatywne sygnały.

 

Rozmowy z pracownikami

Okazuje się, że cykliczne rozmowy z pracownikami są bardzo ważne. Pozwalają wyczuć atmosferę, motywację pracownika oraz zapobiegać z wyprzedzeniem potencjalnej rotacji. Zdarza się, że ten obszar jest bagatelizowany przez menedżerów, a nie powinien. Należy o nim pamiętać i traktować odpowiedzialnie.

 

Exit interview

Ciekawym spojrzeniem na organizację i środowisko pracy są rozmowy z osobami, które kończą współpracę z danym pracodawcą. Często są to cenne informacje, dotyczące takich obszarów jak m.in. zespół czy stosowane praktyki.

 

Ograniczenie rotacji wśród pracowników to bardzo istotna kwestia. Należy pamiętać, że to ludzie tworzą organizację i są jej kluczowym zasobem. Firma nie będzie w stanie dynamicznie się rozwijać, jeżeli pracownicy nie będą czuli się jej częścią. Ważne jest zrozumienie indywidualnych potrzeb każdego pracownika już od początku jego pracy.

 

Joanna Dargiewicz – Kierownik Regionu Grupy Progres

Więcej wpisów

Wzrost branży spożywczej w Polsce

Wzrost branży spożywczej w Polsce

Świat stoi przed ryzykiem największego od II Wojny Światowej kryzysu żywnościowego. Przywódcy państw jako priorytet traktują zapewnienie bezpieczeństwa swoim obywatelom i szukają rozwiązań, które pomogą usamodzielnić się gospodarczo. Czy nowo powstała Krajowa Grupa Spożywcza S.A. sprosta temu zadaniu? W jakim stopniu spółka przyczyni się do zmian w sektorze spożywczym i na rynku pracy? Jak się do tego przygotować? Znajdźmy odpowiedzi!

Praca sezonowa na wakacje — wszystko, co warto wiedzieć

Praca sezonowa na wakacje — wszystko, co warto wiedzieć

Wakacje to nie tylko czas wypoczynku w ciepłych krajach i urlopów w egzotycznych kurortach. Lato to także najpopularniejszy okres, jeśli chodzi o łapanie dodatkowych możliwości zarobkowych. Praca sezonowa na wakacje jest bardzo popularna szczególnie wśród młodzieży — świeżo upieczonych studentów i starszych licealistów. Jeśli i Ty zastanawiasz się nad taką formą zarobku, zobacz, co warto o niej wiedzieć i na co uważać. Sprawdź, jakie prace sezonowe mamy w naszej ofercie i zacznij legalną, wakacyjną pracę od zaraz!

Podsumowanie XIX edycji konferencji Kursu na HR

Podsumowanie XIX edycji konferencji Kursu na HR

Pond 600 uczestników, dyskusje na czacie, 7 panelistów, 4 przedstawicieli świata nauki, biznesu i samorządu biorących udział w debacie oraz występy gości specjalnych. Tak wyglądała XIX edycja Kursu na HR – konferencji organizowanej przez Grupę Progres, której motywem przewodnim było hasło Quo Vadis HR? Wojna, pandemia, migracje, prawo. Przeczytaj więcej!

;