Jak zmniejszyć rotację wśród pracowników?
Spis treści
Wydłużona rekrutacja
Pierwszym obszarem, o który należy zadbać jest proces rekrutacji. Doświadczenia pokazują, że im ten proces jest dłuższy, a selekcja kandydatów jest bardziej szczegółowa, tym mniej pracownicy rotują. Dlaczego? Dodatkowe spotkania pozwalają lepiej poznać potencjalnego pracownika, jednocześnie dając mu możliwość przyswojenia kultury organizacji oraz oczekiwań stawianych przez pracodawcę. Niejednokrotnie przekonujemy się o tym, że kandydat, który chce spotkać się 2-3 razy jest również bardziej zmotywowany od tego, który oczekuje szybkiej decyzji.
Odpowiedni proces wdrożenia
Rekrutacja to kluczowy moment w procesie zatrudnienia. Jednak musimy pamiętać, że równie ważny jest okres wdrożenia nowej osoby. Badania pokazują, że odpowiedni proces wprowadzenia pracownika, pozwala w pełni wykorzystać umiejętności, wiedzę oraz zapał, jaki wnosi do organizacji. Szczególne znaczenie ma okres pierwszych trzech – sześciu miesięcy, kiedy to nowo zatrudnieni są szczególnie podatni na rotację. Bardzo ważne jest w tym momencie wsparcie przełożonego, bądź wyznaczonego opiekuna, który przejmie rolę przewodnika nowej osoby. Okazuje się, że stopień, w jakim pracownicy odczuwają wsparcie osoby w tym okresie, przekłada się na jasne zrozumienie roli oraz zadowolenie z pracy.
Brak rozwoju
Praca rutynowa, często jest również monotonna i zdecydowanie nie jest dla wszystkich. Jeśli kandydat informuje nas, że chce się rozwijać a dane stanowisko pracy tego nie zapewnia, powinniśmy jasno to zakomunikować. Niektóre osoby czują się bezpiecznie w przewidywalnych warunkach zatrudnienia i pracy, ale są również takie, którym zależy na stałym rozwoju osobistym i zawodowym. Aby uniknąć rozczarowania obie strony muszą otwarcie mówić o swoich oczekiwaniach.
Atmosfera w pracy
Atmosferę tworzą ludzie. W związku z tym, tak istotne jest odpowiednie dobranie osobowości już na etapie rekrutacji. Jeśli wymagamy pracy zespołowej, a zespół nie potrafi ze sobą rozmawiać niestety w dłuższej perspektywie, ktoś na pewno odejdzie z pracy albo zostanie z zespołu wyeliminowany. Tworzenie odpowiedniej atmosfery to również zadanie menadżera, który powinien o nią dbać oraz reagować na negatywne sygnały.
Rozmowy z pracownikami
Okazuje się, że cykliczne rozmowy z pracownikami są bardzo ważne. Pozwalają wyczuć atmosferę, motywację pracownika oraz zapobiegać z wyprzedzeniem potencjalnej rotacji. Zdarza się, że ten obszar jest bagatelizowany przez menedżerów, a nie powinien. Należy o nim pamiętać i traktować odpowiedzialnie.
Exit interview
Ciekawym spojrzeniem na organizację i środowisko pracy są rozmowy z osobami, które kończą współpracę z danym pracodawcą. Często są to cenne informacje, dotyczące takich obszarów jak m.in. zespół czy stosowane praktyki.
Ograniczenie rotacji wśród pracowników to bardzo istotna kwestia. Należy pamiętać, że to ludzie tworzą organizację i są jej kluczowym zasobem. Firma nie będzie w stanie dynamicznie się rozwijać, jeżeli pracownicy nie będą czuli się jej częścią. Ważne jest zrozumienie indywidualnych potrzeb każdego pracownika już od początku jego pracy.
Joanna Dargiewicz – Kierownik Regionu Grupy Progres
Więcej wpisów
Co zabrać do pracy w Holandii? Lista niezbędnych rzeczy
Wyjazd do pracy za granicą to ekscytująca przygoda, ale też spore wyzwanie logistyczne. Planowanie nowego życia w innym kraju wiąże się z wieloma kwestiami, a jedną z nich jest pakowanie. Co zabrać ze sobą, aby ułatwić sobie start w nowej rzeczywistości? Na szczęście nie musisz się o to martwić! Przygotowaliśmy dla Ciebie listę niezbędnych rzeczy, które pomogą Ci spakować się mądrze i bez stresu.
Wyjazd do pracy do Holandii. O czym pamiętać?
Planowanie wyjazdu do pracy w Holandii to spore wyzwanie, ale też świetna okazja do zdobycia nowych doświadczeń zawodowych i życiowych. Przeprowadzka do innego kraju wymaga dokładnego przygotowania, zwłaszcza jeśli chodzi o sprawy zawodowe i codzienne życie. O czym pamiętać i co zabrać ze sobą na wyjazd do pracy za granicę?
Payroll, czyli obsługa kadrowo-płacowa — outsourcing formalności związanych z zatrudnieniem
Outsourcing zarządzania kadrą i procesami płacowymi staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców, którzy chcą skupić się na kluczowych aspektach działalności, jednocześnie dbając o profesjonalną obsługę kadrowo-płacową w swojej firmie. Jest to możliwe dzięki usłudze Payroll. Sprawdź, na co możesz liczyć, decydując się na outsourcing kadrowo-płacowy i kiedy warto to zrobić.