Wymagający Klient/Kandydat – jak z nimi współpracować? – Eksperci RS
W branży usług rekrutacyjnych naszymi „klientami” są Firmy i kandydaci poszukujący/nieposzukujący zatrudnienia. Wiadomo, rynek pracy jest trudny, oczekiwania interesariuszy zmieniają się. Raz szala wymagań przechyla się na stronę jednych, raz drugich. Można zadać sobie pytanie czy klient/kandydat WYMAGAJĄCY oznacza zawsze trudnego? Wiele zależy od naszego podejścia do wyzwań.
Spis treści
Osobiście preferuję wymagających ludzi z uwagi na bardzo dużą ich zaletę jaką jest ZAANGAŻOWANIE. Korzyścią w tej relacji jest definiowanie przez nich swoich potrzeb i oczekiwań. Dzięki temu usługodawcy rozwijają swoje kompetencje i usługi/produkty.
Wymagających można podzielić na tych, którzy stale coś negują, szukając partnera do merytorycznej dyskusji o swoich obiekcjach – tu na pewno dobre przygotowanie i opracowanie strategii komunikacji będzie ogromnym atutem we współpracy. Innym obszarem wymagań mogą być postawy przywiązujące bardzo dużą wagę do szczegółów – tego typu Klienci/Kandydaci często mają ograniczone poczucie zaufania. W tych relacjach istotne jest zatem zbudowanie wartości, która da poczucie bezpieczeństwa. Kolejną grupą WYMAGAJĄCYCH są osoby przejawiające dużą wolę samodzielności, lubią one dokonywać wyborów. Zwracają uwagę na możliwość wyboru, więc przedstawienie im jednej opcji rozwiązania/ usługi/ produktu zazwyczaj powoduje w nich poczucie ograniczenia, a przymus wyboru wzbudza w nich irytację.
Jak współpracować z wymagającymi Klientami/kandydatami?
Po pierwsze kluczowe jest ich rozpoznanie czyli wysłuchanie ze zrozumieniem. Wejście „w ich buty”, empatia.
Wymagający Klient/ kandydat będzie oczekiwał od nas działania i doradztwa, a nie usprawiedliwiania niepowodzeń. Już od samego początku współpracy ważne jest, aby ustalić jej ramy jak np. harmonogram projektu, zasady współpracy, terminy, sposób komunikacji jak np. preferowanie maila lub rozmowy telefonicznej.
Przedstawiamy również transparentnie nasze oczekiwania, traktujemy się partnersko.
Wyznaczanie granic
W sytuacji, gdy zaczynam obserwować eskalację oczekiwań, wbrew wcześniej przyjętym przez strony zasadom współpracy – wyznaczamy jasne granice. Mówimy np. o konsekwencjach zmienności decyzji, uprzedzamy efekty, mówimy o ryzykach.
Wymagający Klienci i kandydaci są również doskonałym źródłem informacji dla nas i należy szczególnie docenić tych, którzy dzielą się z nami swoimi obserwacjami, dają nam feedback. To dzięki nim możemy doskonalić naszą pracę.
Magdalena Białek – Kierownik Regionu Rekrutacji Stałych Grupy Progres
Więcej wpisów
Pikselizacja pracy: Jak zbudować elastyczną organizację?
Koniec z tradycyjnymi etatami. Poznaj model pracy w trybie PIXEL: elastyczne zadania zamiast sztywnych ról. Definicja, działanie w praktyce, korzyści.
Przywództwo 2026: kompetencje, które zdefiniują liderów
Poznaj kompetencje przyszłości dla liderów: empatia, zarządzanie zespołami hybrydowymi, odporność na stres i rozumienie nowych technologii.
Elastyczne formy zatrudnienia i praca tymczasowa: co warto wiedzieć?
Czy elastyczne zatrudnienie i praca tymczasowa to przyszłość rynku pracy? Poznaj nietypowe formy zatrudnienia i zobacz, dlaczego coraz więcej osób się na nie decyduje.


