Jak skutecznie pozyskiwać pracowników? Wywiad na temat wartości w branży HR
Wywiad dla portalu GoWork.pl
Spis treści
Bożena Rycharska Menedżer ds. Personalnych Grupy Progres
„Budowanie zgranego zespołu wymaga obecnie nieszablonowego podejścia do rekrutacji pracowników. Idea ta przyświeca nam w codziennej pracy. Indywidualnie podchodzę do kandydata, chcę przede wszystkim poznać osobę rekrutowaną jako człowieka. Pozwala to poznać jego motywacje i wartości, którymi się kieruje, niweluje też niepotrzebny stres związany z procesem rekrutacji. Staram się dostrzec w kandydacie pozytywne cechy i kompetencje, niezależnie od branży jakiej rozmowa dotyczy.”
Bożena Rycharska – menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branży HR, mimo tysięcy przeprowadzonych rekrutacji wciąż pełna pasji do swojej pracy. Propagatorka nowoczesnego i indywidualnego podejścia do procesów rekrutacyjnych. W pracy stawia na szacunek do drugiej osoby, nawiązywanie relacji i budowanie zaangażowania, co przekłada się na tworzenie zmotywowanych zespołów mających swój wkład w rozwój przedsiębiorstwa.
Jakie były początki Grupy Progres?
Firma powstała w roku 2002 w Pruszczu Gdańskim i od tego roku wspieramy naszych klientów w obszarze pracy tymczasowej oraz rekrutacji stałych. Od roku 2009 proponujemy szeroki wachlarz usług w ramach oferty linii Progres Consulting. W roku 2013 portfel usług oferowanych przez naszą firmę uzupełniła linia Progres Advanced Solutions oferująca zaawansowane rozwiązania optymalizacyjne skierowana przede wszystkim do firm o dużym wolumenie zatrudnionych pracowników.
Czym dokładnie zajmuje się firma?
Jesteśmy ogólnopolskim dostawcą rozwiązań z zakresu pracy tymczasowej, rekrutacji stałych, szkoleń oraz doradztwa personalnego.
W skład Grupy Progres wchodzą aktualnie cztery, niezależne linie biznesowe:
– Progres HR – w obszarze pracy tymczasowej
– Progres Consulting – odpowiadająca za doradztwo biznesowe i szkolenia
– Progres Permanent Recruitment – specjalizująca się w rekrutacjach stałych na stanowiska średniego oraz wyższego szczebla.
– Progres Advanced Solutions – linia oferująca nowatorskie, zaawansowane rozwiązania, mające na celu optymalizację procesów oraz kosztów zatrudnienia.
Jakie działania promujące markę prowadzi Grupa Progres?
Oprócz systematycznego i stałego uczestnictwa w targach, konferencjach oraz spotkaniach dla branży HR, organizujemy także własne, ogólnopolskie wydarzenie branżowe pod nazwą Kurs na HR. Konferencja odbyła się dotychczas w trzech lokalizacjach w kraju, w roku 2016 planujemy organizację w czterech kolejnych, polskich miastach.
Chętnie i z sukcesami bierzemy także udział w rozmaitych konkursach branżowych, od Pereł HR i Wieczoru Rekrutera po między innymi Gazele Biznesu czy Pomorskiego Pracodawcę Roku. Rokrocznie stajemy również do rankingu Book of List organizowanego przez Warsaw Business Journal.
Nasza firma jest ponadto bardzo aktywna w internecie, gdzie oprócz własnej strony internetowej prowadzimy również bloga z materiałami branżowymi przygotowanymi przez naszych wewnętrznych ekspertów. Funkcjonowanie bloga jest ściśle skorelowane z newsletterem, który systematycznie trafia do osób zainteresowanych nowinkami i wartościową treścią z HR-owej branży.
Dużo uwagi poświęcamy również profilom firmy w mediach społecznościowych. Posiadamy konta na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube, GoldenLine oraz LinkedIn.
W roku 2015 w kooperacji z serwisem GoldenLine przygotowaliśmy również serię filmików eksperckich poświęconych sektorom B2B oraz B2C, w których udzielamy cennych rad pracownikom działów HR oraz kandydatom na rynku pracy.
Na co stawiacie zdobywając nowych klientów?
Mamy bardzo dobrze zbudowane struktury działu sprzedaży. Nasi pracownicy regularnie uczestniczą w szkoleniach rozwijających techniki sprzedaży. Duży nacisk kładziemy na obsługę naszych klientów. Chcemy, aby za niestandardowymi rozwiązaniami szła również jakość. Każdego klienta traktujemy indywidualnie i proponujemy rozwiązania odpowiadające jego potrzebom. Dużą wartością Grupy Progres jest to, że dzięki rozbudowanemu portfelowi usług możemy być partnerem w rozwoju biznesu naszych klientów. Dostarczamy nie tylko wykwalifikowanych pracowników ale również usprawniamy procesy zachodzące w organizacjach, budujemy narzędzia wspierające zarządzanie ludźmi oraz szkolimy pracowników i kadrę zarządzającą.
W jaki sposób Grupa Progres pozyskuje nowych pracowników?
Cały czas poszerzamy nasze metody dotarcia do kandydatów. Obecnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika a to oznacza, że większość osób to bierni kandydaci nie poszukujący aktywnie pracy. Zwykłe ogłoszenia już nie wystarczą. Co raz więcej uwagi poświęcamy działaniom employer brandingowym oraz metodom direct search korzystając z rozbudowanych narzędzi. Bardzo ważna jest również relacja jaką budujemy z kandydatami. Rekruter pełni u nas również rolę doradcy, który wspiera kandydatów w wyborze ścieżki kariery, pokazuje trendy i zagrożenia panujące na rynku pracy.
Jakie korzyści zachęcają kandydatów do pojęcia pracy w Waszej firmie?
Oprócz stabilnych i atrakcyjnych warunków zatrudnienia w rozmaitych firmach na terenie całego kraju, pracujemy nad ciągłym wzbogacaniem pakietu świadczeń dodatkowych oferowanych naszym pracownikom. Osoby podejmujące zatrudnienie za pośrednictwem naszej agencji otrzymują dostęp między innymi do karnetów sportowych, portalu e-learningowego do nauki języków obcych, platformy oferującej rozmaite oferty promocyjne.
Czy Grupa Progres posiada ofertę praktyk i staży dla studentów?
Tak. Od wielu lat współpracujemy z Uczelniami, Urzędami Pracy oraz Fundacjami aktywizacji osób niepełnosprawnych w całym kraju. Praktyka czy staż u nas to możliwość działań w obszarze swoich zainteresowań, sprawdzenia swoich umiejętności. Część naszych praktykantów znalazła u nas zatrudnienie i miała możliwość stawiania u nas swoich pierwszych kroków zawodowych.
Dobry pracownik to…?
Nie jest tajemnicą, że jedną z najważniejszych cech pracownika, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, jest umiejętność komunikacji.
Dobry pracownik powinien potrafić w sposób jasny i klarowny porozumiewać się z innymi osobami zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią, podczas negocjacji z klientami, dostawcami lub konkurencją. Wymiana informacji jest bowiem najważniejszym procesem, napędzającym każdą organizację.
W jaki sposób przeprowadzacie proces rekrutacyjny?
Nie mamy jednego zestawu umiejętności, które sprawdzamy u kandydatów. Jest to zależne od stanowiska na jakie aplikuje kandydat. Z pewnością poza kompetencjami merytorycznymi niezbędnymi na danym stanowisku, zwracamy szczególną uwagę na cechy osobowości i to czy kandydat będzie pasował do organizacji.
Jak wyglądają możliwości rozwoju w Waszej organizacji?
Bardzo prężnie się rozwijajmy, a co za tym idzie istnieje wiele możliwości awansu i rozwoju, jeśli tylko dany pracownik jest otwarty na zmianę i rozwijanie swoich umiejętności. Znamy wartość talentów w naszej organizacji, a żeby móc je zatrzymać musimy pozwolić im się rozwijać i jasno precyzować ścieżki karier w wszystkich obszarach.
Jakich metod używacie aby lepiej integrować swoich pracowników?
Organizujemy coroczne spotkanie integracyjne, na które zapraszamy wszystkich pracowników firmy i podczas którego podsumowujemy miniony rok oraz rozmawiamy o planach na kolejny. Spotkanie połączone jest zawsze z galą wręczenia wewnątrzfirmowych nagród oraz uroczystą kolacją.
Bardzo często spotykamy się również w rożnych częściach kraju przy okazji rozmaitych projektów nad którymi pracujemy na przestrzeni całego roku.
Systematycznie rozsyłamy również newsletter wewnątrzfirmowy, na którego łamach informujemy siebie nawzajem o najważniejszych faktach dotyczących funkcjonowania organizacji.
W jaki sposób stwarzacie możliwości rozwoju pracownikom?
Stawiamy na rozwój silnych stron naszych pracowników. Jeśli pracownik ma możliwość rozwoju swoich talentów jego zaangażowanie rośnie a wraz z nim zyski całej organizacji. Tworzymy kulturę organizacji opartą o wymianę doświadczeń. Budujemy bezpieczne miejsce pracy do eksperymentowania, stosowania nieszablonowych rozwiązań. Bardzo ważna jest relacja między pracownikami a ich przełożonymi, umiejętność komunikacji i mówienia otwarcie o swoich oczekiwaniach. Doceniamy pracę każdego członka zespołu, chcemy aby czuli, że ich wkład w realizację celów biznesowych firmy ma ogromną wartość. Dzięki temu udało nam się zbudować zespół lojalnych pracowników.
Coraz większe wymagania rynku i konkurencja w branży jest utrudnieniem czy wyzwaniem?
To miedzy innymi konkurencja oraz rosnące potrzeby naszych klientów powodują, że wciąż poszukujemy nowych rozwiązań. Wymagania jakie stawia nam rynek powodują, że nasza codzienna praca jest pełna nowych wyzwań a sama organizacja wciąż się rozwija.
Z jakimi instytucjami czy organizacjami współpracujecie?
Staramy się systematycznie nawiązywać współpracę z rozmaitymi podmiotami na poszczególnych rynkach. Podpisujemy umowy ze Strefami Ekonomicznymi, organizacjami zrzeszającymi pracodawców, urzędami pracy, biurami karier.
Jakimi wartościami kieruje się Wasza firma?
Staramy się budować wysokie standardy współpracy z klientami w oparciu o wspólne wartości, które nam przyświecają. Na pewno jest to otwarta i uczciwa komunikacja. Jesteśmy solidnym i profesjonalnym partnerem, a etyka w biznesie zawsze będzie dla nas najwyższą wartością.
Więcej wpisów
Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy wobec pracowników zdalnych?
Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracowników zdalnych? Sprzęt, koszty, szkolenia, kontrola: wszystko, co warto wiedzieć o organizacji pracy zdalnej zgodnie z prawem.
L4 w 2025 roku: najważniejsze zmiany w zwolnieniach lekarskich
Poznaj najważniejsze zmiany w L4 od 2025 roku! Sprawdź, co będzie dozwolone podczas zwolnienia, jak łączyć pracę z L4 u drugiego pracodawcy i jakie są nowe zasady kontroli ZUS.
Płaca minimalna w 2025 – szansa czy wyzwanie dla gospodarki?
Jak zmieni się płaca minimalna w 2025 roku? Nowa stawka godzinowa i minimalne wynagrodzenie brutto, wpływ na pracowników i pracodawców oraz skutki gospodarcze. Sprawdź, co nas czeka!