Jak zapobiec powstawaniu złej atmosfery w pracy?

17 lipca 2019

Zapobieganie złej atmosferze w pracy jest równie ważne jak budowanie dobrej atmosfery. Dlatego warto zwracać uwagę na kilka kluczowych czynników, które mogą przyczynić się do pozytywnej atmosfery w zespole. Kiedy pracownicy czują się dobrze w swoim otoczeniu, zwiększa to ich motywację, zaangażowanie i poziom produktywności. W dzisiejszych czasach, gdy większość ludzi spędza w pracy co najmniej osiem godzin dziennie, warto zastanowić się, jak stworzyć pozytywną atmosferę, która będzie sprzyjać rozwojowi firmy. Pracownik, który przebywa w przyjaznej firmie, lepiej przykłada się do powierzonych obowiązków, a jego przyjście do pracy wiąże się z pozytywnymi odczuciami. W jaki sposób członkowie pracowniczej zbiorowości mogą zadbać o dobrą atmosferę w miejscu pracy?

 

Dobra atmosfera w pracy- czyli jaka?

Dobra atmosfera w zespole panuje wówczas, gdy wszystkie osoby tworzące wspólnotę pracowniczą traktują siebie z szacunkiem, każdy ma swobodę wypowiadania własnego zdania, a relacje panujące w firmie mają pozytywny charakter.

W budowaniu takiej atmosfery ważne jest wzajemne zaangażowanie – ze strony pracodawcy, przełożonych oraz pracowników. Kiedy zaangażowana będzie tylko jedna ze stron, może być trudno osiągnąć zamierzony efekt.

Jaka może być atmosfera w pracy, jeżeli o nią nie zadbamy?

Każdy z nas chciałby utożsamiać pójście do pracy z uśmiechem, z pozytywnymi emocjami. Jednak zdarzają się osoby, dla których wiąże się to ze stresem. Zdenerwowanie jednego z pracowników może oddziaływać na cały zespół, dlatego warto zastanowić się, co może zrobić każdy z nas, aby wspólnie lepiej żyło się w pracy.

Toksyczna atmosfera w pracy – jakie zachowania ją tworzą?

Niestety, nie zawsze w pracy panuje dobra atmosfera, a niektóre zachowania pracowników mogą przyczynić się do toksycznej atmosfery w zespole. Do takich zachowań należą między innymi mobbing, agresja werbalna, krytykowanie, manipulowanie czy ignorowanie pracowników. Takie zachowania nie tylko wpływają negatywnie na samopoczucie pracowników, ale również prowadzą do spadku wydajności i jakości pracy oraz zwiększenia absencji chorobowych. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy reagowali na takie zachowania, np. poprzez przeprowadzenie szkoleń antymobbingowych, wprowadzenie procedur reagowania na zachowania toksyczne czy pozytywną komunikację w zespole. Tylko wtedy można liczyć na stworzenie dobrej atmosfery pracy, która wpłynie na pozytywne relacje między pracownikami i sukcesy całej firmy.

Jak wprowadzić przyjazną atmosferę w pracy?

  1. Wzajemne zrozumienie

Komunikacja jest jednym z najważniejszych elementów budowania dobrej atmosfery w zespole. Próba zrozumienia wzajemnych potrzeb jest niezwykle istotna. Szczególnie na początku współpracy warto, aby przełożony zaznaczył, czego oczekuje od swojego zespołu i poprosił o to samo swoich współpracowników. Jasne określenie zasad jest niezwykle przydatne w pracy.

  1. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych na etapie ich powstawania

Jeżeli myślisz, że w pracy unikniesz konfliktów, jesteś w błędzie. Takie sytuacje zawsze będą się pojawiać. Ważne jednak, aby potrafić je rozwiązać w momencie ich pojawienia się. Ułatwi to pracę całemu zespołowi i wpłynie na brak napięć w Waszych relacjach.

  1. Praca zespołowa

Nic lepiej nie zbliży Waszego zespołu jak wspólna praca. Burza mózgów czy metaplan to elementy, których stosowanie wzmocni umiejętność, jaką jest praca w zespole. Pamiętaj o tym, że praca każdego członka zespołu składa się na efekt końcowy. Dlatego ważna jest odpowiedzialność za powierzone zadanie. W przypadku braku jego zrealizowania ucierpi cały zespół.

  1. Równość wobec wszystkich, w tym równość płci

Członkowie zespołu powinni traktować siebie z należytym szacunkiem – wszyscy, bez wyjątku i bez względu na zajmowane stanowisko. Istotne jest również, aby żadna z płci nie była dyskryminowana.

  1. Oferowanie pomocy

Kolejnym ważnym elementem budowania dobrej atmosfery w zespole jest przyjazna i życzliwa postawa. Współpraca w przyjaznym i życzliwym środowisku sprzyja rozwojowi relacji między pracownikami. Jeżeli widzisz, że kolega potrzebuje pomocy i nie radzi sobie z zadaniem, nie pozostawaj obojętny. Pamiętaj, że Ty również możesz kiedyś być w takiej sytuacji. Poza tym, o zespole możemy mówić wówczas, gdy jego członkowie mogą na siebie liczyć.

  1. Optymizm

Optymista, czyli osoba pozytywnie nastawiona do życia, przyciąga do siebie ludzi.
Z optymistą dużo łatwiej nawiązać pozytywne relacje. Aby Twój zespół był przyjazny, postaraj się wnieść do niego cząstkę pozytywnej energii. Jeżeli każda z osób, która tworzy pracowniczą zbiorowość, doda jej trochę od siebie – dobra atmosfera w zespole gwarantowana!

  1. Plotki – unikaj ich!

Wystrzegaj się rozpowszechniania niepotwierdzonych informacji na temat innych osób. Sytuacje, w których dana osoba dowiaduje się, że ktoś obmawia ją za jej plecami, są częstym powodem konfliktów. Aby w firmie wszystkim dobrze się żyło, staraj się unikać plotkowania.

  1. Element relaksu

Życie toczy się szybko, a pracownicy mają różne potrzeby i obowiązki poza pracą. Pracownik musi mieć również chwilę na relaks. Nie musi on odpoczywać w samotności, może wolny czas spędzić z członkami zespołu. To świetna okazja do integracji. Warto, aby w firmie było miejsce przeznaczone do spożycia wspólnego posiłku lub przystosowane do odpoczynku np. leżaki, hamaki, piłki gimnastyczne itp. Warto przemyśleć również kwestię integracji poza pracą np. imprezy firmowe, wyjścia lub wyjazdy integracyjne. To świetna okazja do lepszego poznania się, wzmocnienia więzi między pracownikami i budowania pozytywnej atmosfery w zespole.

Budowanie dobrej atmosfery w zespole to proces, który wymaga czasu i zaangażowania, ale z pewnością przyniesie pozytywne efekty. Stosowanie powyższych zasad sprawi, że atmosfera panująca w pracy będzie przyjazna, a członkom zespołu będzie się dobrze ze sobą pracować.

 

 

Więcej wpisów

Umowa o pracę a ciąża. Czy pracodawca może zwolnić kobietę w ciąży?

Umowa o pracę a ciąża. Czy pracodawca może zwolnić kobietę w ciąży?

Wiele pracujących, przyszłych mam zadaje sobie pytanie: czy pracodawca może zwolnić kobietę w ciąży? Odpowiedź brzmi: nie, choć istnieją pewne wyjątki. Kodeks pracy zapewnia kobietom w ciąży i na urlopie macierzyńskim szczególną ochronę przed zwolnieniem. Ale jakie konkretnie prawa mają kobiety w ciąży zatrudnione na podstawie umowy o pracę? I czy różnią się one w zależności od rodzaju takiej umowy? Zobacz, o czym warto wiedzieć.

Doradztwo personalne — zobacz, czy powinieneś z tego skorzystać

Doradztwo personalne — zobacz, czy powinieneś z tego skorzystać

Doradztwo personalne jest słusznie kojarzone z działaniami agencji pracy. W końcu to do obowiązków firm rekrutacyjnych należy wsparcie procesu poszukiwania i zatrudnienia najlepszych kandydatów. Ale czy na tym jej zadanie się kończy? Czy doradztwo personalne to tylko optymalizacja działań firmy, związanych z obsadzaniem wakatów? Sprawdźmy to! Już teraz możemy Ci zdradzić, że odpowiedź będzie bardziej zaskakująca, niż mogłoby się wydawać.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;