Do pracy z psem. Jak posiadanie psa wpływa na sposób pracy? – Eksperci RS

6 czerwca 2019
PROGRES

Jak wykazały badania Kantar Public z 2017 roku[1], co drugi Polak posiada jakiekolwiek zwierzę w domu, a w 42% to posiadacze psów. Zatem nie dziwi fakt, że pojawiają się coraz liczniejsze zapytania o połączenie życia zawodowego z posiadaniem pupila.

W 2016 roku został opublikowany raport „Pet-Friendly Workplace PAWrometer”[2], który miał na celu przedstawienie wpływu
i postrzegania miejsc pracy przyjaznym zwierzętom w odniesieniu do pracowników oraz kultury firmy. Odpowiedzi pracowników wskazały, że 82% z nich zwiększyło lojalność wobec pracodawcy, a 79% osób zatrudnionych przyznało, że relacje ze współpracownikami uległy poprawie.

Obecność psa w pracy

Na jakie obszary wpływa obecność psa w pracy według działu HR:

  • Polepszone morale pracowników (91%);
  • Dobre zachowanie pracowników (93%);
  • Ograniczone poczucie winy, przy pozostawieniu zwierzęcia w domu (92%);
  • Zredukowanie stresu (92%);
  • Lepszy Work-Life-Balance (91%);
  • Osobiste polepszenie satysfakcji z efektywności pracy (87%);
  • Dyspozycyjność do dłuższego pozostania w pracy (87%).

Z czego mogą wynikać wymienione powyżej, pozytywne aspekty zabierania ze sobą psa do pracy?

Podejmując decyzję o adopcji psa, bierzemy na siebie dużą odpowiedzialność. Przekłada się to na życie opiekuna, który musi podporządkować cały dobowy cykl – zwierzęciu. Ważne jest odpowiednie karmienie, w określonych porach – po spacerze, nie wcześniej (przy rasach dużych, może nastąpić skręt żołądka), spacer minimum trzy razy dziennie po 30 minut, wystarczająca dawka socjalizacji z otoczeniem i opiekunem. Występuje stres i emocjonalny smutek spowodowany pozostawieniem psa dłużej w domu. Sytuacja staje się bardziej skomplikowana i stresująca, kiedy pies zachoruje lub jest przewlekle chory. Fakt, że jest obok, zapewnia nam poczucie bezpieczeństwa, a więc zaspakaja drugą w hierarchii potrzeb tzw. „Piramidy Maslowa”.
Czy warto? Zawsze odpowiadam tak, ponieważ pies uczy nas zarządzania czasem, ustawiania priorytetów oraz ułatwia komunikację,
co wpływa na produktywność i efektywność w wykonywaniu zadań w pracy. W Polsce coraz częściej zaczęłam napotykać firmy, które są przychylne akcjom przebywania z psem w biurze. Związane jest to przede wszystkim ze strategią Employer Branding, dzięki czemu pracodawca wyróżnia się na lokalnym rynku pracy.

W jaki sposób przygotować firmę, pracownika i psa?

Przede wszystkim dbajmy o komfort zwierzęcia. Jeżeli mamy świadomość, że nasz pies nie należy do grzecznych, nie reaguje na podstawowe komendy: zostań, siad, leżeć – lepiej, aby pozostał w domu, do czasu nauczenia się posłuszeństwa. Przyprowadzając psa do pracy, musimy mieć świadomość, że dla psa jest to nowe miejsce. Dlatego dobrą praktyką jest zapoznanie z przestrzenią biurową w krótkich okresach czasowych np. po godzinie, tak aby przyzwyczaił się do spędzania z nami czasu w pracy przez okres 8 godzin. Pamiętajmy o przyniesieniu karmy, napełnionej miski z wodą, ulubionej zabawce (bez odgłosów) oraz o posłaniu – dobrym rozwiązaniem jest klatka Kennelowa – natomiast też wymaga wcześniejszej pracy i przyzwyczajania do niej psa. Pracodawca powinien stworzyć wewnętrzny regulamin, który pozwoli na uniknięcie konfliktów, a dodatkowo będzie regulował prawne kwestie np. o posiadaniu aktualnej książeczki zdrowia i ważnych szczepień przeciwko wściekliźnie.

Jeżeli obecność psa pozytywnie wpływa na danego pracownika, nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki program wprowadzić. Warto tworzyć ankiety potrzeb pracowników, aby wspólnie ustalać motywy do pozostawania w danym miejscu pracy na długie lata.

[1] http://www.tnsglobal.pl/archiwumraportow/files/2017/05/K.021_Zwierzeta_domowe_O04a-17.pdf

[2] https://www.banfield.com/Banfield/media/PDF/Banfield-PAWrometer-Summary_032916_FINAL-TM.pdf

Anna Bornik – Młodszy Specjalista ds. Rekrutacji Grupy Progres

Więcej wpisów

Zmiany legalizacyjne w roku 2023 – Status UKR

Zmiany legalizacyjne w roku 2023 – Status UKR

W nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy zostały dodane przepisy, które precyzują konsekwencje wyjazdu cudzoziemca posiadającego ochronę czasową z Polski na okres powyżej 30 dni. Jeżeli wyjazd trwał dłużej niż 30 dni status „UKR” zostaje automatycznie zmieniony na status „NUE”.

Зміни до Закону про допомогу громадянам України доповнили положеннями, які визначають наслідки виїзду іноземця з тимчасовим захистом з Польщі на термін понад 30 днів. Якщо поїздка тривала більше 30 днів, статус «UKR» автоматично змінюється на статус «NUE».

Dołączamy do projektu „(Nie)widzialni”

Dołączamy do projektu „(Nie)widzialni”

W Polsce mieszka nawet 7 mln osób z niepełnosprawnościami. Duża część z nich to osoby doświadczające niepełnosprawności, których na pierwszy rzut oka nie widać. Zbyt często spotykają się one z niezrozumieniem otoczenia, gdy proszą o pomoc lub z niej korzystają. Chcemy zmienić ten stan i dołączamy do projektu „(Nie)widzialni”, poprzez który będziemy nie tylko budować świadomość społeczną, ale też ułatwiać codzienne funkcjonowanie osobom, które doświadczają niewidocznej niepełnosprawności i w danym momencie potrzebują naszego wsparcia.

Moc feedbacku — jak przyjmować i dawać konstruktywną krytykę w miejscu pracy?

Moc feedbacku — jak przyjmować i dawać konstruktywną krytykę w miejscu pracy?

Z całą pewnością feedback możemy uznać za idealne narzędzie do rozwoju jednostek i organizacji. W miejscu pracy konstruktywna krytyka może pomóc pracownikom w doskonaleniu ich umiejętności, zwiększeniu produktywności i przyczynić się do większego zaangażowania w pracę zespołową. Nie da się też ukryć, że udzielanie i otrzymywanie informacji zwrotnej może być wyzwaniem. Dlatego ważne jest, aby podchodzić do tego we właściwy sposób — konstruktywny i pozytywny. W tym artykule przybliżymy Ci siłę feedbacku i przedstawimy kilka wskazówek, jak skutecznie go dawać i odbierać.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;