Dlaczego brak sukcesu w rekrutacji nie jest porażką?
„To była moja najlepsza rozmowa rekrutacyjna, ale się nie udało” – dlaczego brak sukcesu w rekrutacji nie zawsze jest porażką?
Spis treści
Kandydaci często zapominają, że rekrutacja to łączenie pracownika z pracodawcą – jej zadaniem jest jak najlepsze dopasowanie ich do siebie, a brak powodzenia w zdobyciu pracy nie zawsze świadczy o błędach Kandydata.
Dlaczego się nie udało?
Niejednokrotnie zdarzają się sytuacje kiedy to osoby biorące udział w rekrutacji, finalnie nie zostają zatrudnione. Wówczas od części tych osób można usłyszeć ten sam komunikat: „To była moja najlepsza rozmowa rekrutacyjna, ale się nie udało” lub „Wypadłem tak dobrze na wszystkich etapach rekrutacji. Dlaczego nie zostałem wybrany?”. Tej wypowiedzi za każdym razem towarzyszy poczucie frustracji i rozczarowania. Z czego zatem wynika to, że mimo naszej wiedzy, doświadczenia, wysokiej motywacji i dobrej prezentacji podczas spotkania firma nie zdecydowała się nas zatrudnić?
Odpowiedzi warto szukać w obszarach zarówno indywidulanych cech charakteru jak i kompetencji miękkich jak: radzenie sobie ze stresem, asertywność, kreatywność oraz umiejętności interpersonalnych (związanych z rozwiązywaniem konfliktów, pracą w zespole czy motywowaniem innych). Dziś pracodawcy przywiązują do tego dużą uwagę, ponieważ zależy im na tym, aby potencjalny pracownik odnalazł się w danej kulturze organizacyjnej firmy i zespole ludzi, z którymi będzie współpracował. Dlatego też dzisiejsze procesy rekrutacyjne, prowadzone szczególnie dla i przez duże organizacje, często są rozbudowane i kilkuetapowe, oparte o szereg rozmów i testów kompetencyjnych.
Porażka w rekrutacji
Potencjalnym pracownikom również zależy na tym, aby znaleźć firmę, która będzie odpowiadać naszym oczekiwaniom pod kątem budowania relacji z przełożonym i współpracownikami, modelu zarządzania, atmosfery itd. W związku z powyższym, czy brak powodzenia w rekrutacji wynikający właśnie z czynników „miękkich” powinni traktować jako porażkę? Zdecydowanie nie, natomiast odpowiedzialność za przekazanie takiej informacji w sposób prawidłowy, spoczywa na rekruterach. Przygotowując się do prowadzenia procesu rekrutacji powinno się jasno i rzetelnie określić z Klientem jakiej osoby potrzebuje na dane stanowisko – zarówno jeżeli chodzi o jego wiedzę, doświadczenie, jak również osobowość i umiejętności. Zdarza się, że te ostatnie elementy stają się kluczowe i decydują o tym, że część osób jest odrzucana – oczywiście zależy to od relacyjności stanowiska, na które specjalista jest rekrutowany. Kluczowym etapem rekrutacji jest feedback – ważne, aby przekuć słowa w taki sposób, aby Kandydat miał poczucie nie porażki, ale doświadczenia które wykorzysta w przyszłości. W ten sposób nie tylko wyjaśnimy mu co zaważyło o negatywnym wyniku rekrutacji, ale także nie zdemotywujemy go i nie zmarnujemy jego czasu, dając wartość wychodzącą z procesu. Rekrutacja to proces, w którym możemy zdobyć wiele cennych doświadczeń, uczyć się i rozwijać także pod kątem poznawania siebie i swoich możliwości.
Zespół Progres Permanent Recruitment
Więcej wpisów
Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy wobec pracowników zdalnych?
Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracowników zdalnych? Sprzęt, koszty, szkolenia, kontrola: wszystko, co warto wiedzieć o organizacji pracy zdalnej zgodnie z prawem.
L4 w 2025 roku: najważniejsze zmiany w zwolnieniach lekarskich
Poznaj najważniejsze zmiany w L4 od 2025 roku! Sprawdź, co będzie dozwolone podczas zwolnienia, jak łączyć pracę z L4 u drugiego pracodawcy i jakie są nowe zasady kontroli ZUS.
Płaca minimalna w 2025 – szansa czy wyzwanie dla gospodarki?
Jak zmieni się płaca minimalna w 2025 roku? Nowa stawka godzinowa i minimalne wynagrodzenie brutto, wpływ na pracowników i pracodawców oraz skutki gospodarcze. Sprawdź, co nas czeka!