X Kurs na HR odbył się w Gdańsku

28 maja 2018

24 maja w hotelu Hilton w Gdańsku odbyła się X, jubileuszowa edycja konferencji Kurs na HR. Na spotkaniu poruszono wiele istotnych zagadnień związanych z pozyskiwaniem i utrzymywaniem pracowników, jak również employer brandingiem. Dyskutowano głównie o sektorze produkcyjnym, jednak wiele tematów uniwersalnie odnosiło się do wyzwań współczesnego rynku pracy.

– Kilka lat temu, choć panowały wtedy zupełnie inne realia rynku pracy, szukaliśmy formuły integracji środowisk biznesowych, nauki i samorządu. Zaczęliśmy spotkaniem w Mielcu, w którym wzięło udział 25 osób, a obecnie organizujemy X już edycję konferencji Kurs na HR z liczbą blisko 150 uczestników. To pokazuje, że obraliśmy właściwy kierunek, że rynek pracy ma wielu interesariuszy, którzy widzą potrzebę rozmowy na ważne tematy, chcą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem – powiedział Cezary Maciołek, wiceprezes Grupy Progres.

Produkcyjnie i nie tylko

Gdańska edycja konferencji poświęcona była przede wszystkim problematyce sektora produkcji, choć odnoszono się też szerzej do rynku i powszechnych trudności firm w zatrudnianiu i utrzymywaniu pracowników. O potencjale regionu, różnych formach wsparcia inwestorów i inicjatywach prorozwojowych mówił Marcin Grzegory z Invest in Pomerania. Zwracał uwagę, jak bardzo w ciągu kilku lat zmieniła się perspektywa rynku pracy (3,5% poziom bezrobocia w Trójmieście, ok. 5% w woj. pomorskim) oraz jego charakter. Najdynamiczniej rozwijającym się sektorem w Trójmieście są nowoczesne usługi dla biznesu, które w ciągu 5 lat zanotowały blisko 160% wzrost zatrudnienia. Podkreślał również dodatni wskaźnik przyrostu naturalnego na Pomorzu, co jest unikatem w skali kraju i odzwierciedleniem atrakcyjności oraz jakości życia. Podsumował informacją o projekcie Live more. Pomerania, którego celem jest szeroka promocja regionu i zachęcanie do relokacji. W kolejnej prelekcji Sylwia Łukawska z Rotho Kunstoff opowiadała o wyzwaniach branży produkcyjnej w zakresie przyciągania i utrzymywania, jak również motywowania i angażowania pracowników. Podkreślała, że kiedyś nie było problemu z utrzymaniem kadry doświadczonej, natomiast dzisiaj bolączką wielu firm (i niebezpiecznym zjawiskiem na rynku) jest niekontrolowane odejście. Dla firm, które nie pracują nad tym zagadnieniem są to ogromne koszty i straty. Na koniec wymieniła i omówiła główne przyczyny odejścia pracowników, jak również działania zapobiegawcze, które każda firma może wdrożyć u siebie.

Język to podstawa

W następnym wystąpieniu Michał Lach, współzałożyciel LangMedia opowiadał o edukacji językowej w nowoczesnym wydaniu. Zwracał uwagę na wykorzystanie technologii w nauce języków oraz potrzebę odejścia od starych, nieskutecznych metod, które niestety w wielu firmach nadal są stosowane. Podkreślił, że nauka w trybie online skraca proces nauki o 40-60%, a dzięki nowoczesnym narzędziom możliwe jest także jego personalizowanie. W kolejnej odsłonie Piotr Bucki, wykładowca i szkoleniowiec (a przy okazji prowadzący gdańską edycją Kursu na HR) opowiadał jak tworzyć efektywny przekaz do kandydata. Mówił o potrzebie opowiadania historii, które tworzą dla odbiorcy atrakcyjne i wiarygodne obrazy. Jednocześnie podkreślił ogromną rolę słów oraz ich doboru dla właściwej komunikacji. Podawał przykłady, jak eksponować i udowadniać wartości i co jest w tym kluczowe (prostota, wiarygodność, niedopowiedzenie-konflikt, zaskoczenie, konkretność i emocje). Zwrócił też uwagę, że marka nie musi być na pierwszym planie, ma być towarzyszem odbiorcy w drodze do celu.

Promotor czy krytyk?

Po intensywnej przerwie networkingowej Iwona Grochowska, CEO firmy Nais uświadamiała uczestników konferencji, co tak naprawdę jest ważne dzisiaj dla pracowników. Wynagrodzenie jest podstawą, ale kluczem jest właściwe docenienie pracownika i sposób komunikacji z nim. Podała też prosty sposób zmierzenia zaangażowania w zespole – poprzez zadanie pytania: Jak chętnie poleciłbyś/abyś firmę? Osoby wskazujące w przedziale 9-10 to aktywni promotorzy marki, 7-8 to pasywni promotorzy, a 0-6 krytycy, niestety bardzo aktywni. Zwracała też uwagę, że ludziom-pracownikom trzeba dać swobodę działania, zapewnić narzędzia i technologie, być na bieżąco z ich oczekiwaniami i nagradzać od ręki. Waldemar Dziwniel z Fabryki Motywacji mówił o potrzebie dopasowywania benefitów i programów do realnych potrzeb pracowników. Firmy często mają z tym problem, nie wsłuchują się w głosy z wewnątrz, przez co tworzą kosztowne i nieefektywne narzędzia. Trzeba też pamiętać, że ludzie, w zależności od charakteru dzielą się na tych z potrzebą osiągnięć i tych, którzy potrzeby wzywań nie posiadają, co jest typowe i nie zmienia się w zależności do regionu czy branży. Bardzo ważne, by to właściwie identyfikować i wykorzystywać w zarządzaniu personelem. Podsumował, że menadżer to zawód, a liderem jest się z powołania.

Przywyknijmy do zmiany

W ostatniej prelekcji Urszula Wiśniewska z ICAN Institute opowiadała o świecie VUCA – niepewności, zmieniającego się wciąż otoczenia. Zwracała uwagę, że pracownicy też reagują na zmiany. Inne, niż kiedyś są więc ich potrzeby i oczekiwania. Demografia jest silnym narzędziem tłumaczenia wielu zjawisk, ale nie w pełni wykorzystywanym przez biznes i instytucje. Przybliżyła też charakterystykę zmieniającego się procesu nauki, w tym potrzeby dostosowywania metod i przekazu. Potrzebujemy krótkich dawek wiedzy, inspiracji, podobnie jak nasi pracownicy, bo coraz częściej uczymy się wtedy, kiedy tego potrzebujemy, a nie kiedy ktoś od nas tego wymaga. Wydarzenie zakończyła debata z interaktywnymi elementami, w której jeszcze raz silnie podkreślono rolę demografii w kształtowaniu przyszłego rynku, a także potrzebę sięgania po niedoceniany wciąż zasób polskiego rynku pracy, jakimi są osoby w wieku 50+.

Kolejne wydarzenie z cyklu Kurs na HR odbędzie się 14 czerwca w Łodzi.

Więcej wpisów

Co zabrać do pracy w Holandii? Lista niezbędnych rzeczy

Co zabrać do pracy w Holandii? Lista niezbędnych rzeczy

Wyjazd do pracy za granicą to ekscytująca przygoda, ale też spore wyzwanie logistyczne. Planowanie nowego życia w innym kraju wiąże się z wieloma kwestiami, a jedną z nich jest pakowanie. Co zabrać ze sobą, aby ułatwić sobie start w nowej rzeczywistości? Na szczęście nie musisz się o to martwić! Przygotowaliśmy dla Ciebie listę niezbędnych rzeczy, które pomogą Ci spakować się mądrze i bez stresu.

Payroll, czyli obsługa kadrowo-płacowa — outsourcing formalności związanych z zatrudnieniem

Payroll, czyli obsługa kadrowo-płacowa — outsourcing formalności związanych z zatrudnieniem

Outsourcing zarządzania kadrą i procesami płacowymi staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców, którzy chcą skupić się na kluczowych aspektach działalności, jednocześnie dbając o profesjonalną obsługę kadrowo-płacową w swojej firmie. Jest to możliwe dzięki usłudze Payroll. Sprawdź, na co możesz liczyć, decydując się na outsourcing kadrowo-płacowy i kiedy warto to zrobić.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;