Pokolenie Z na rynku pracy — przydatne informacje dla pracodawców
19 stycznia 2023
Mogłoby się wydawać, że od „x” do „z” jest tak blisko. Nic bardziej mylnego, jeśli chodzi o pokolenia, których przedstawiciele są aktywni na obecnym rynku pracy. A wśród nich tymi, którzy mają znaczący wpływ na jego przyszłość, są najmłodsi — pokolenie Z.
Fuzja grup pracowników o zróżnicowanym wieku, a co za tym idzie poglądach i podejściu do pracy, to niewątpliwie ogromne wyzwanie dla managerów. Szczególnie wtedy, kiedy w jednej firmie spotykają się „zetki” i boomersi. Co warto wiedzieć o pokoleniu Z? Jak zarządzać najmłodszymi pracownikami? Podpowiadamy!
Pokolenie Z — charakterystyka
Pokoleniem Z najczęściej określamy osoby urodzone po roku 1995 i do roku 2010. Najstarsi z nich w 2022 roku kończą 27 lat. To pierwsze pokolenie, które dorastało w pełni scyfryzowanym społeczeństwie i w świecie nowoczesnych technologii. Nie pamiętają czasów bez Internetu, dlatego komunikacja w Sieci przychodzi im z łatwością. Podobnie jak obsługa aplikacji i różnego rodzaju platform społecznościowych. Pokolenie Z wyróżnia kreatywność, realistyczne podejście do życia, indywidualizm oraz multitasking i podzielność uwagi — bez problemu mogą wykonywać kilka zadań jednocześnie.
Jakie podejście do pracy ma pokolenie Z?
- Przedstawiciele pokolenia Z są świadomi swojej wartości na rynku pracy. Dlatego oczekują zatrudnienia zgodnego z ich wykształceniem oraz takiego, które pozwoli im w pełni wykorzystać, wręcz wrodzone, możliwości cyfrowe.
- Generacja Z chętnie podejmuje się relokacji. Deklaruje nawet gotowość służbowego wyjazdu za granicę, ale niekoniecznie na całe życie.
- Jeśli warunki zatrudnienia nie są atrakcyjne, bez wahania zmieniają pracę.
- Liczy się dla nich jasna ścieżka kariery, stabilność zatrudnienia (np. umowa o pracę), konkurencyjne wynagrodzenie i możliwości rozwoju.
- Dobrze czują się w dużych organizacjach, ponieważ te najbardziej odpowiadają ich oczekiwaniom.
- Cenią sobie niezależność oraz swobodę, co przejawia się m.in. w chętnym korzystaniu z możliwości pracy zdalnej.
- Kształcili się w kierunkach związanych z ich zainteresowaniami i takich, na które było zapotrzebowanie.
Zawody atrakcyjne dla pokolenia Z
Przedstawiciele pokolenia Z doskonale czują się w zawodach związanych z technologią. Dlatego najchętniej podejmują pracę jako:
- informatycy,
- programiści,
- graficy komputerowi,
- projektanci gier internetowych i stron www.
Ponadto generacja Z to ludzie, którzy chcą tworzyć własne biznesy, choć zanim to zrobią wolą zdobyć doświadczenie u kogoś innego.
Pokolenie Z w pracy — jak zarządzać młodszymi pracownikami?
Zebraliśmy najważniejsze rady, z których warto skorzystać, jeśli szukasz lub zatrudniasz pracowników z pokolenia Z. Oto najważniejsze z nich.
- Cyfrowa rekrutacja to podstawa. Przedstawiciele pokolenia Z czują się w niej naturalnie. Ma na to wpływ dobra znajomość technologii oraz czasy pandemii, które zmusiły „zetki” do starania się o pierwszą pracę poprzez rozmowy online.
- Twórz oryginalne ogłoszenia o pracę.
- Aktualizuj stronę www i media społecznościowe firmy — to naturalne środowisko pokolenia Z. Na pewno sprawdzą Twoją markę w Sieci.
- Pamiętaj o indywidualnym podejściu do każdego pracownika, w szczególności tego najmłodszego. Mimo że wychowani w tych samych latach, przedstawiciele generacji Z są bardzo zróżnicowani.
- Inwestuj w rozwój pracowników.
- Przydzielaj im ambitne zadania, w których mogą wykazać się kreatywnością.
- Pokolenie Z docenia mniej formalny styl zarządzania i niesztampowe rozwiązania w firmie.
- „Zetki” oczekują konkretnej informacji zwrotnej efektów swojej pracy.