Praca tymczasowa jest często (i mylnie) nazywana także outsourcingiem. Faktycznie — obie formy mają ze sobą wiele wspólnego, jednak istnieją między nimi zasadnicze różnice, które wykluczają zamienne stosowanie tych pojęć. Warto o tym pamiętać, ponieważ mylne nazewnictwo może przysporzyć problemów podczas urzędowych kontroli. Jak więc odróżnić outsourcing od pracy tymczasowej? Dzisiaj przyglądamy się wszystkim różnicom, które warto znać.

 

Praca tymczasowa — leasing pracowniczy

 

Praca tymczasowa wiąże się z wykonywaniem dla pracodawcy czynności o charakterze okresowym, sezonowym lub doraźnym przez wyznaczony czas, nie dłuższy niż określony w Ustawie z dnia 9 lipca 2003 roku o zatrudnieniu pracowników tymczasowych. Kluczową rolę odgrywa tu agencja pracy — przeprowadza rekrutację i jest odpowiedzialna za dopilnowanie wszystkich formalności związanych z zatrudnieniem. Dokumentem potwierdzającym zatrudnienie jest umowa o pracę tymczasową lub umowa cywilnoprawna dotycząca wykonania określonej czynności.

 

Outsourcing pracowniczy – czym jest i jakie ma wady i zalety?

 

Outsourcing polega na przekazywaniu określonych zdań lub konkretnych projektów firmie zewnętrznej. Usprawnia działanie całej organizacji i pomaga realizować założenia strategiczne. Często jest też korzystniejszym finansowo rozwiązaniem niż utrzymanie całego zespołu etatowych pracowników. Stronami zawieranej umowy cywilnoprawnej są: agencja pośrednictwa pracy (outsourcer) i insourcer, który z jej usług korzysta. Tu pracodawca jest klientem i zleca wykonanie konkretnej usługi. Outsourcing to najczęściej:

  • etykietowanie,
  • pakowanie,
  • prowadzenie księgowości,
  • usługi kadrowo-płacowe (Payroll),
  • legalizacja zatrudnienia pracowników będących cudzoziemcami.

 

Praca tymczasowa a outsourcing — najważniejsze różnice

 

1. Stosunek pracy

Pomiędzy klientem a pracownikiem w outsourcingu nie istnieje żaden stosunek pracy, w przeciwieństwie do pracy tymczasowej, gdzie umowa ma charakter trójstronny i występują w niej: Klient – jako Pracodawca Użytkownik, Agencja Pracy Tymczasowej – jako Pracodawca oraz Pracownik Tymczasowy.

2. Zakres kompetencji decyzyjnych

Pracownicy tymczasowi podlegają kierownictwu firmy, która ich zatrudnia. W outsourcingu wykonawcą jest agencja, która zatrudnia własnych pracowników do realizacji zadań, wynikających z kontraktu.

3. Czas

Outsourcing nie ma żadnych ram czasowych, a najczęściej jest usługą długoterminową. Inaczej kwestia ma się w przypadku pracy tymczasowej — tu ze względu na wspomnianą wcześniej Ustawę, pracownik tymczasowy może wykonywać pracę na rzecz jednego pracodawcy przez 18 miesięcy w ciągu kolejnych 36 miesięcy.

4. Wynagrodzenie

Koszty outsourcingu są zależne od cennika danego wykonawcy, natomiast pracownik tymczasowy powinien otrzymywać wynagrodzenie tożsame z wynagrodzeniem pracowników etatowych w danej firmie.

5. Podstawa prawna

Leasing pracowniczy jest regulowany przez Ustawę o zatrudnieniu pracowników tymczasowych, a outsourcing przez Kodeks Cywilny.

 

Mamy nadzieję, że tych kilka różnic pomiędzy pracą tymczasową a outsourcingiem dobrze obrazuje, dlaczego nie powinno się zamiennie używać tych zwrotów. Zarówno jedna, jak i druga forma świadczenia pracy ma wady i zalety. Dlatego, zanim zdecydujesz się na tę konkretną, zastanów się, jakich efektów oczekujesz i jak bardzo jesteś w stanie zaangażować się w cały proces wykonywania powierzonych zadań. Chętnie pomożemy Ci zdecydować i wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie dla rozwoju Twojego biznesu.

 

Szukasz usług pracy tymczasowej lub outsourcingu skontaktuj się z nami: kontakt@grupaprogres.pl

Więcej wpisów

Przywileje jakie niesie ze sobą posiadanie Niebieskiej Karty UE

Przywileje jakie niesie ze sobą posiadanie Niebieskiej Karty UE

W ostatnim czasie coraz częściej słychać o Blue Card, Niebieskiej Karcie UE, czyli Karcie pobytu dla wysokich kwalifikacji. Coraz więcej cudzoziemców składa wnioski o takowe zezwolenie na pobyt czasowy, dostrzegając w nim szansę na rozwój zawodowy w krajach UE. Czym jest Niebieska Karta UE? Kto może się o nią ubiegać? Co zyskujesz dzięki Niebieskiej Karcie UE?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;