Jak zmniejszyć rotację wśród pracowników?

11 września 2019
Pozycja pracownika na rynku pracy stale się umacnia, przez co pracodawcy mają trudności z zatrzymaniem osób na kluczowych stanowiskach. Okazuje się, że przyczyn jest wiele i nie są one tak oczywiste jakby się nam wydawało. Jakie elementy należy wziąć pod uwagę, aby ograniczyć rotację wśród pracowników?

 

Wydłużona rekrutacja

Pierwszym obszarem, o który należy zadbać jest proces rekrutacji. Doświadczenia pokazują, że im ten proces jest dłuższy, a selekcja kandydatów jest bardziej szczegółowa, tym mniej pracownicy rotują. Dlaczego? Dodatkowe spotkania pozwalają lepiej poznać potencjalnego pracownika, jednocześnie dając mu możliwość przyswojenia kultury organizacji oraz oczekiwań stawianych przez pracodawcę. Niejednokrotnie przekonujemy się o tym, że kandydat, który chce spotkać się 2-3 razy jest również bardziej zmotywowany od tego, który oczekuje szybkiej decyzji.

 

Odpowiedni proces wdrożenia

Rekrutacja to kluczowy moment w procesie zatrudnienia. Jednak musimy pamiętać, że równie ważny jest okres wdrożenia nowej osoby. Badania pokazują, że odpowiedni proces wprowadzenia pracownika, pozwala w pełni wykorzystać umiejętności, wiedzę oraz zapał, jaki wnosi do organizacji. Szczególne znaczenie ma okres pierwszych trzech – sześciu miesięcy, kiedy to nowo zatrudnieni są szczególnie podatni na rotację. Bardzo ważne jest w tym momencie wsparcie przełożonego, bądź wyznaczonego opiekuna, który przejmie rolę przewodnika nowej osoby. Okazuje się, że stopień, w jakim pracownicy odczuwają wsparcie osoby w tym okresie, przekłada się na jasne zrozumienie roli oraz zadowolenie z pracy.

 

Brak rozwoju

Praca rutynowa, często jest również monotonna i zdecydowanie nie jest dla wszystkich. Jeśli kandydat informuje nas, że chce się rozwijać a dane stanowisko pracy tego nie zapewnia, powinniśmy jasno to zakomunikować. Niektóre osoby czują się bezpiecznie w przewidywalnych warunkach zatrudnienia i pracy, ale są również takie, którym zależy na stałym rozwoju osobistym i zawodowym. Aby uniknąć rozczarowania obie strony muszą otwarcie mówić o swoich oczekiwaniach.

 

Atmosfera w pracy

Atmosferę tworzą ludzie. W związku z tym, tak istotne jest odpowiednie dobranie osobowości już na etapie rekrutacji. Jeśli wymagamy pracy zespołowej, a zespół nie potrafi ze sobą rozmawiać niestety w dłuższej perspektywie, ktoś na pewno odejdzie z pracy albo zostanie z zespołu wyeliminowany. Tworzenie odpowiedniej atmosfery to również zadanie menadżera, który powinien o nią dbać oraz reagować na negatywne sygnały.

 

Rozmowy z pracownikami

Okazuje się, że cykliczne rozmowy z pracownikami są bardzo ważne. Pozwalają wyczuć atmosferę, motywację pracownika oraz zapobiegać z wyprzedzeniem potencjalnej rotacji. Zdarza się, że ten obszar jest bagatelizowany przez menedżerów, a nie powinien. Należy o nim pamiętać i traktować odpowiedzialnie.

 

Exit interview

Ciekawym spojrzeniem na organizację i środowisko pracy są rozmowy z osobami, które kończą współpracę z danym pracodawcą. Często są to cenne informacje, dotyczące takich obszarów jak m.in. zespół czy stosowane praktyki.

 

Ograniczenie rotacji wśród pracowników to bardzo istotna kwestia. Należy pamiętać, że to ludzie tworzą organizację i są jej kluczowym zasobem. Firma nie będzie w stanie dynamicznie się rozwijać, jeżeli pracownicy nie będą czuli się jej częścią. Ważne jest zrozumienie indywidualnych potrzeb każdego pracownika już od początku jego pracy.

 

Joanna Dargiewicz – Kierownik Regionu Grupy Progres

Więcej wpisów

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;