Praca rotacyjna

– coraz częstsze zjawisko?

W roku 2020 największych zmian nie dokonały (jak się spodziewano) czynniki społeczne czy ekonomiczne, a biologiczny (który oczywiście miał i nadal ma wpływ na wszystkie pozostałe). Koronawirus w ciągu kilkunastu tygodni zmienił styl naszego życia, pracy i spędzania czasu wolnego, dotknął nas też finansowo. Wiele firm przeszło na stałe lub do odwołania na pracę zdalną, część jednak zdecydowała się na rotacyjny system.

 

Czym jest system rotacyjny i czy to dobry kierunek rozwoju?

Mówiąc o systemie rotacyjnym mamy na myśli specyfikę zaczerpniętą z produkcji wprowadzoną do pracy biurowej, a więc pewną zmianowość z tą różnicą, że często jest ona nieregularna i dobrowolna. Specyfika tego pandemicznego wydania systemu różni się w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, jednak w ujęciu czysto biurowym możemy mówić o pewnych wzorcach zaczerpniętych z idei wirtualnych biur i coworkingu, a więc konceptach sięgających swoim początkiem aż do lat 90. XX wieku. Spotykamy się z rozwiązaniem, w którym biuro stanowi miejsce coworkingowe i jest używane do spotkań zespołów i spotkań z Klientami (których z różnych powodów nie można przeprowadzić zdalnie) lub jako odskocznia od pracy z domu. Pracownicy rezerwują sobie pokoje lub salki, w których wykonują swoje obowiązki.

 

Dlaczego firmy decydują się na system rotacyjny?

Na to proste pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na wstępie warto zaznaczyć jakie firmy mogą się na to decydować: System rotacyjny sprawdzi się w firmach lub działach, których większość specjalistów potrzebuje do pracy jedynie telefonu i komputera oraz może wykonywać swoje obowiązki z dowolnego miejsca podłączonego do sieci. W przypadku dużych firm i korporacji ma to przede wszystkim na celu ochronę epidemiczną, a więc ochronę zasobów ludzkich. Wprowadzają zatem rotacje pracowników, których liczba X może przebywać danego dnia na danym piętrze (lub w danym budynku), a ich uczęszczanie do biura odbywa się na podstawie dobrowolnych zgłoszeń lub odgórnie narzuconej rotacji określonych działów. W przypadku średnich i małych przedsiębiorstw, oprócz powyższych czynników, jest to szansa na stworzenie oszczędności i podwyższenie standardu biura; mniejsze biuro, które nie musi mieścić w jednym czasie wszystkich pracowników, może być tańsze oferując lepszy standard wykończenia, lokalizacji, wewnętrznej przestrzeni etc. Wreszcie z punktu widzenia czysto HR-owego – system taki pozwala pracownikom na wybór – wrócić do pracy w biurze, którą z pewnych względów preferują lub kontynuować pracę zdalną z uwagi na wygodę lub obawy o zdrowie.

 

Jak wygląda system rotacyjny w odniesieniu do pracownika i firmy?

Decydując się na system rotacyjny firmy mogą polepszyć standard biura oraz dać pracownikowi wybór – jest to zawsze plus. Często (co dobre z perspektywy pracodawcy i pracownika) nawet czasowy lub nieregularny powrót do biura powoduje wzrost wydajności pracowników – porzucają monotonię, zmieniają otoczenie, nie łączą pracy z opieką nad domem i rodziną. Należy jednak pamiętać, że żadna osoba i zespół (może poza kilkoma wyjątkami jak np. mobilny zespół sprzedażowy dostarczający leady) nie jest samotną wyspą
i sprawność takiego systemu wciąż zależeć będzie w dużej mierze od kultury pracy w danej organizacji, w szczególności od tego w jakim stopniu zaawansowania i sprawności, przyjęła ona pracę zdalną. Osoby pracujące w tym systemie wciąż muszą pozostawać ze sobą w stałym kontakcie – można nawet zaryzykować stwierdzenie, że praca rotacyjna wymaga lepszej organizacji i wyższej kultury pracy tych dwóch stanów skupienia pracowników.

Moda czy przyszłość?

Za wcześnie by odpowiedzieć na to pytanie, mamy zbyt mało danych ze zbyt krótkiego okresu czasu. Według mnie jest to niewątpliwie ewolucja naszej pracy. Ewolucja, która dla wielu branż stanowi hybrydowy model przejściowy, przed pełnym przejściem na pracę zdalną, która wedle obecnych trendów zdaje się być nieuniknioną przyszłością.

 

Sandra MatuszakSpecjalista ds. rekrutacji

 

Przeczytaj również: Rekrutacja online – wyzwania podczas epidemii 

Więcej wpisów

Wzrost branży spożywczej w Polsce

Wzrost branży spożywczej w Polsce

Świat stoi przed ryzykiem największego od II Wojny Światowej kryzysu żywnościowego. Przywódcy państw jako priorytet traktują zapewnienie bezpieczeństwa swoim obywatelom i szukają rozwiązań, które pomogą usamodzielnić się gospodarczo. Czy nowo powstała Krajowa Grupa Spożywcza S.A. sprosta temu zadaniu? W jakim stopniu spółka przyczyni się do zmian w sektorze spożywczym i na rynku pracy? Jak się do tego przygotować? Znajdźmy odpowiedzi!

Praca sezonowa na wakacje — wszystko, co warto wiedzieć

Praca sezonowa na wakacje — wszystko, co warto wiedzieć

Wakacje to nie tylko czas wypoczynku w ciepłych krajach i urlopów w egzotycznych kurortach. Lato to także najpopularniejszy okres, jeśli chodzi o łapanie dodatkowych możliwości zarobkowych. Praca sezonowa na wakacje jest bardzo popularna szczególnie wśród młodzieży — świeżo upieczonych studentów i starszych licealistów. Jeśli i Ty zastanawiasz się nad taką formą zarobku, zobacz, co warto o niej wiedzieć i na co uważać. Sprawdź, jakie prace sezonowe mamy w naszej ofercie i zacznij legalną, wakacyjną pracę od zaraz!

Podsumowanie XIX edycji konferencji Kursu na HR

Podsumowanie XIX edycji konferencji Kursu na HR

Pond 600 uczestników, dyskusje na czacie, 7 panelistów, 4 przedstawicieli świata nauki, biznesu i samorządu biorących udział w debacie oraz występy gości specjalnych. Tak wyglądała XIX edycja Kursu na HR – konferencji organizowanej przez Grupę Progres, której motywem przewodnim było hasło Quo Vadis HR? Wojna, pandemia, migracje, prawo. Przeczytaj więcej!

;