Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?

Skuteczna i pozytywna komunikacja jest bardzo ważnym aspektem każdej organizacji, zwiększa satysfakcję pracowników i w sposób korzystny napędza funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Możliwość dialogu może pomóc w zrozumieniu i zdefiniowaniu oczekiwań pracowników oraz wpłynąć na zwiększenie efektywności pracy zespołu. Dobre relacje ze współpracownikami oraz rozwój zdrowej kultury organizacyjnej ma korzystny wpływ na współpracę, która staje się kluczową umiejętnością w organizacjach. Jeżeli pracujesz w „cichym’’ biurze i pracownicy są niechętni, aby wyrażać swoje zdanie, przyjrzyjmy się bliżej kilku wskazówkom dotyczących tego, jak przerwać ciszę i zachęcić pracowników do wypowiadania się.


Nie dominuj dyskusji

Część osób popada w pułapkę, w której mówi zdecydowanie za dużo oraz samemu sobie odpowiada na zadane pytania. W takiej sytuacji pracownicy nie tylko nie będą przerywać przełożonemu, ale również nie mają szansy wypowiedzi. Dodatkowo, możesz zastanowić się czy Twoi pracownicy naprawdę czują się swobodnie w rozmowie z Tobą. Możesz to łatwo zweryfikować zwracając uwagę na to z iloma i jakimi osobami rozmawiasz – czy z pracownikami na różnych szczeblach, czy wyłącznie z osobami na szczeblach wyższych lub tymi, którzy osiągają wyższe wyniki? Każdy pracownik zasługuje na taką samą uwagę oraz zainteresowanie w zespole.


Pokaż, że słuchasz

Pokaż pracownikom, że ich słuchasz poprzez reagowanie na ich wypowiedzi – zadaj pytanie, poprzyj pomysł lub okaż wątpliwości, ale nie zachowuj się obojętnie. Pracownicy lubią czuć się zaangażowani w działania organizacji, a uwzględnianie ich pomysłów motywuje ich do podejmowania dalszych aktywności i inicjatyw. Możesz również podziękować za komentarz danej osoby i cenne uwagi – wystarczy jedno słowo ,,Dziękuję!”, a pracownik poczuje się w pewien sposób nagrodzony i chętniej wniesie swoje opinie następnym razem.


Zaangażuj każdego członka zespołu w rozmowę

Staraj się zapobiegać sytuacjom, gdzie poszczególne osoby są wycofane z dyskusji. Poproś o podzielenie się przemyśleniami lub zapytaj innych współpracowników czy spotkali się z podobnym problemem. Głos nieśmiałej osoby może okazać się kluczowy, dlatego warto być ciekawym opinii wszystkich członków zespołu.


Dawaj feedback i proś o feedback

Wartościowe jest przekazywanie pozytywnej informacji zwrotnej jeżeli pracownik dobrze wykonuje swoje zadania – docenianie jest dla niego ważne i mobilizujące. Oczywiście feedback miewa również negatywną odsłonę, gdy przełożony musi przekazać mniej aprobujące dla pracownika informacje o wykonywanej przez niego pracy – ten niech będzie konstruktywny i skupiony na zachowaniach, a nie dotyczący samej osoby.

Feedback ze strony pracownika jest równie istotny, z częścią uwag możesz się nie zgadzać, ale warto odrzucić emocje  i opanować swoją reakcję. Nie podejmuj negatywnej dyskusji na trudne do usłyszenia opinie szukając szybkich kontrargumentów –  spróbuj zaakceptować inne poglądy, przemyśl argumenty, a może potraktujesz feedback jako narzędzie, które wpływa na Ciebie rozwojowo. Pracownik chętniej wyrazi swoją opinie, jeśli będzie wiedział, że jego pracodawca wspiera ducha otwartości.

Pamiętaj, że pracownicy w Twoim zespole mają inne doświadczenie oraz poglądy niż Ty. Często zabranie głosu to wyraz dużej odwagi i pracownicy powinni wiedzieć, że wyrażanie swojej opinii nie wiąże się z ryzykiem. Podejmując inicjatywę przerwania panującej ciszy możesz polepszyć atmosferę, możliwości współpracy i zwiększyć efektywność pracy swojego zespołu. Podjęcie rozmowy i wysłuchanie sugestii różnych pracowników, które są wartościowe dla organizacji to często więcej niż tylko kanał komunikacji.

Powodzenia!

 

Paulina Łonyszyn – Specjalista ds. rekrutacji

Więcej wpisów

Order Picker (komisjoner) — czym się zajmuje?

Order Picker (komisjoner) — czym się zajmuje?

Z tego artykułu dowiesz się, jak wygląda dzień z życia order pickera, jakie umiejętności są potrzebne do efektywnej pracy na tym stanowisku oraz jakie korzyści i wyzwania niesie za sobą rola pracownika magazynu. Przekonaj się, dlaczego praca komisjonera może być nie tylko wymagająca, ale również satysfakcjonująca. Zapraszamy do lektury, która rzuci światło na jeden z cichych filarów branży e-commerce!

Co zabrać do pracy w Holandii? Lista niezbędnych rzeczy

Co zabrać do pracy w Holandii? Lista niezbędnych rzeczy

Wyjazd do pracy za granicą to ekscytująca przygoda, ale też spore wyzwanie logistyczne. Planowanie nowego życia w innym kraju wiąże się z wieloma kwestiami, a jedną z nich jest pakowanie. Co zabrać ze sobą, aby ułatwić sobie start w nowej rzeczywistości? Na szczęście nie musisz się o to martwić! Przygotowaliśmy dla Ciebie listę niezbędnych rzeczy, które pomogą Ci spakować się mądrze i bez stresu.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;