Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Nie dominuj dyskusji
Część osób popada w pułapkę, w której mówi zdecydowanie za dużo oraz samemu sobie odpowiada na zadane pytania. W takiej sytuacji pracownicy nie tylko nie będą przerywać przełożonemu, ale również nie mają szansy wypowiedzi. Dodatkowo, możesz zastanowić się czy Twoi pracownicy naprawdę czują się swobodnie w rozmowie z Tobą. Możesz to łatwo zweryfikować zwracając uwagę na to z iloma i jakimi osobami rozmawiasz – czy z pracownikami na różnych szczeblach, czy wyłącznie z osobami na szczeblach wyższych lub tymi, którzy osiągają wyższe wyniki? Każdy pracownik zasługuje na taką samą uwagę oraz zainteresowanie w zespole.
Pokaż, że słuchasz
Pokaż pracownikom, że ich słuchasz poprzez reagowanie na ich wypowiedzi – zadaj pytanie, poprzyj pomysł lub okaż wątpliwości, ale nie zachowuj się obojętnie. Pracownicy lubią czuć się zaangażowani w działania organizacji, a uwzględnianie ich pomysłów motywuje ich do podejmowania dalszych aktywności i inicjatyw. Możesz również podziękować za komentarz danej osoby i cenne uwagi – wystarczy jedno słowo ,,Dziękuję!”, a pracownik poczuje się w pewien sposób nagrodzony i chętniej wniesie swoje opinie następnym razem.
Zaangażuj każdego członka zespołu w rozmowę
Staraj się zapobiegać sytuacjom, gdzie poszczególne osoby są wycofane z dyskusji. Poproś o podzielenie się przemyśleniami lub zapytaj innych współpracowników czy spotkali się z podobnym problemem. Głos nieśmiałej osoby może okazać się kluczowy, dlatego warto być ciekawym opinii wszystkich członków zespołu.
Dawaj feedback i proś o feedback
Wartościowe jest przekazywanie pozytywnej informacji zwrotnej jeżeli pracownik dobrze wykonuje swoje zadania – docenianie jest dla niego ważne i mobilizujące. Oczywiście feedback miewa również negatywną odsłonę, gdy przełożony musi przekazać mniej aprobujące dla pracownika informacje o wykonywanej przez niego pracy – ten niech będzie konstruktywny i skupiony na zachowaniach, a nie dotyczący samej osoby.
Feedback ze strony pracownika jest równie istotny, z częścią uwag możesz się nie zgadzać, ale warto odrzucić emocje i opanować swoją reakcję. Nie podejmuj negatywnej dyskusji na trudne do usłyszenia opinie szukając szybkich kontrargumentów – spróbuj zaakceptować inne poglądy, przemyśl argumenty, a może potraktujesz feedback jako narzędzie, które wpływa na Ciebie rozwojowo. Pracownik chętniej wyrazi swoją opinie, jeśli będzie wiedział, że jego pracodawca wspiera ducha otwartości.
Pamiętaj, że pracownicy w Twoim zespole mają inne doświadczenie oraz poglądy niż Ty. Często zabranie głosu to wyraz dużej odwagi i pracownicy powinni wiedzieć, że wyrażanie swojej opinii nie wiąże się z ryzykiem. Podejmując inicjatywę przerwania panującej ciszy możesz polepszyć atmosferę, możliwości współpracy i zwiększyć efektywność pracy swojego zespołu. Podjęcie rozmowy i wysłuchanie sugestii różnych pracowników, które są wartościowe dla organizacji to często więcej niż tylko kanał komunikacji.
Powodzenia!
Paulina Łonyszyn – Specjalista ds. rekrutacji
Więcej wpisów
Wzrost branży spożywczej w Polsce
Świat stoi przed ryzykiem największego od II Wojny Światowej kryzysu żywnościowego. Przywódcy państw jako priorytet traktują zapewnienie bezpieczeństwa swoim obywatelom i szukają rozwiązań, które pomogą usamodzielnić się gospodarczo. Czy nowo powstała Krajowa Grupa Spożywcza S.A. sprosta temu zadaniu? W jakim stopniu spółka przyczyni się do zmian w sektorze spożywczym i na rynku pracy? Jak się do tego przygotować? Znajdźmy odpowiedzi!
Praca sezonowa na wakacje — wszystko, co warto wiedzieć
Wakacje to nie tylko czas wypoczynku w ciepłych krajach i urlopów w egzotycznych kurortach. Lato to także najpopularniejszy okres, jeśli chodzi o łapanie dodatkowych możliwości zarobkowych. Praca sezonowa na wakacje jest bardzo popularna szczególnie wśród młodzieży — świeżo upieczonych studentów i starszych licealistów. Jeśli i Ty zastanawiasz się nad taką formą zarobku, zobacz, co warto o niej wiedzieć i na co uważać. Sprawdź, jakie prace sezonowe mamy w naszej ofercie i zacznij legalną, wakacyjną pracę od zaraz!
Podsumowanie XIX edycji konferencji Kursu na HR
Pond 600 uczestników, dyskusje na czacie, 7 panelistów, 4 przedstawicieli świata nauki, biznesu i samorządu biorących udział w debacie oraz występy gości specjalnych. Tak wyglądała XIX edycja Kursu na HR – konferencji organizowanej przez Grupę Progres, której motywem przewodnim było hasło Quo Vadis HR? Wojna, pandemia, migracje, prawo. Przeczytaj więcej!