Jak zachęcić pracowników do wypowiadania się?
Spis treści
Nie dominuj dyskusji
Część osób popada w pułapkę, w której mówi zdecydowanie za dużo oraz samemu sobie odpowiada na zadane pytania. W takiej sytuacji pracownicy nie tylko nie będą przerywać przełożonemu, ale również nie mają szansy wypowiedzi. Dodatkowo, możesz zastanowić się czy Twoi pracownicy naprawdę czują się swobodnie w rozmowie z Tobą. Możesz to łatwo zweryfikować zwracając uwagę na to z iloma i jakimi osobami rozmawiasz – czy z pracownikami na różnych szczeblach, czy wyłącznie z osobami na szczeblach wyższych lub tymi, którzy osiągają wyższe wyniki? Każdy pracownik zasługuje na taką samą uwagę oraz zainteresowanie w zespole.
Pokaż, że słuchasz
Pokaż pracownikom, że ich słuchasz poprzez reagowanie na ich wypowiedzi – zadaj pytanie, poprzyj pomysł lub okaż wątpliwości, ale nie zachowuj się obojętnie. Pracownicy lubią czuć się zaangażowani w działania organizacji, a uwzględnianie ich pomysłów motywuje ich do podejmowania dalszych aktywności i inicjatyw. Możesz również podziękować za komentarz danej osoby i cenne uwagi – wystarczy jedno słowo ,,Dziękuję!”, a pracownik poczuje się w pewien sposób nagrodzony i chętniej wniesie swoje opinie następnym razem.
Zaangażuj każdego członka zespołu w rozmowę
Staraj się zapobiegać sytuacjom, gdzie poszczególne osoby są wycofane z dyskusji. Poproś o podzielenie się przemyśleniami lub zapytaj innych współpracowników czy spotkali się z podobnym problemem. Głos nieśmiałej osoby może okazać się kluczowy, dlatego warto być ciekawym opinii wszystkich członków zespołu.
Dawaj feedback i proś o feedback
Wartościowe jest przekazywanie pozytywnej informacji zwrotnej jeżeli pracownik dobrze wykonuje swoje zadania – docenianie jest dla niego ważne i mobilizujące. Oczywiście feedback miewa również negatywną odsłonę, gdy przełożony musi przekazać mniej aprobujące dla pracownika informacje o wykonywanej przez niego pracy – ten niech będzie konstruktywny i skupiony na zachowaniach, a nie dotyczący samej osoby.
Feedback ze strony pracownika jest równie istotny, z częścią uwag możesz się nie zgadzać, ale warto odrzucić emocje i opanować swoją reakcję. Nie podejmuj negatywnej dyskusji na trudne do usłyszenia opinie szukając szybkich kontrargumentów – spróbuj zaakceptować inne poglądy, przemyśl argumenty, a może potraktujesz feedback jako narzędzie, które wpływa na Ciebie rozwojowo. Pracownik chętniej wyrazi swoją opinie, jeśli będzie wiedział, że jego pracodawca wspiera ducha otwartości.
Pamiętaj, że pracownicy w Twoim zespole mają inne doświadczenie oraz poglądy niż Ty. Często zabranie głosu to wyraz dużej odwagi i pracownicy powinni wiedzieć, że wyrażanie swojej opinii nie wiąże się z ryzykiem. Podejmując inicjatywę przerwania panującej ciszy możesz polepszyć atmosferę, możliwości współpracy i zwiększyć efektywność pracy swojego zespołu. Podjęcie rozmowy i wysłuchanie sugestii różnych pracowników, które są wartościowe dla organizacji to często więcej niż tylko kanał komunikacji.
Powodzenia!
Paulina Łonyszyn
Zespół Progres Permanent Recruitment
Więcej wpisów
Transparentność wynagrodzeń: zmiany na europejskim rynku pracy
Czeka nas koniec tajemnic o zarobkach! Zobacz, jak transparentność wynagrodzeń wpłynie na rekrutację, atmosferę w firmie i równość płac. Wszystko, co warto wiedzieć o zmianach, które wchodzą w życie w 2025 roku.
Umowy cywilnoprawne a staż pracy: zmiany przepisów w 2026
Czy umowy zlecenie, o dzieło i B2B będą wliczać się do stażu pracy? Rewolucyjne zmiany w Kodeksie pracy od 2026: większe uprawnienia pracownicze i emerytalne. Dowiedz się więcej!
Nowe przepisy dla agencji zatrudnienia 2025
Rewolucja czy ewolucja? Dowiedz się, jak nowe przepisy wywrócą rynek agencji zatrudnienia do góry nogami w 2025 roku. Dwuletnie karencje, koniec wirtualnych biur i kary do 100 000 zł zmienią zasady gry!