Wartość pokolenia X na rynku pracy — jak go wykorzystać?

24 stycznia 2023

Z jednej strony krótkie, z drugiej niezwykle wymowne — „X” określające pokolenie dzisiejszych 40-latków nie ma związku z niewiedzą na temat ich generacji. Wręcz przeciwnie. To znaczący symbol, za którym kryją się wielkie zmiany gospodarcze, niepewność jutra i silna motywacja do ciężkiej pracy. Sprawdźmy, jak cennym kapitałem dla firm mogą być przedstawiciele pokolenia X i poznajmy ich bliżej!

 

Cechy charakterystyczne i wartości pokolenia X

Przyjmuje się, że pokolenie X, znane także jako generacja X, to grupa demograficzna osób urodzonych między początkiem lat 60. a połową lat 80. XX wieku. W Polsce przedział ten określany jest latami od 1965 do 1979, a pokolenie X utożsamia się z nazwą: pokolenie PRL. „Iksy” dojrzewali w czasach szybkich zmian i niepewności gospodarczej. W Polsce zmieniał się ustrój, wybuchały liczne strajki, a w Stanach Zjednoczonych trwała Zimna Wojna. Dzisiejsi 40- i 50-latkowie jako pierwsi Polacy używali Internetu. „Iksy” są ciekawi nowości i obeznani z technologią. Wykorzystują ją w pracy i w życiu prywatnym, np. korzystając z mediów społecznościowych lub robiąc zakupy online. To pokolenie, które ceni tradycyjne wartości. Generacja X ma silne poczucie wspólnoty i aktywizmu. Ze względu na czasy, w których się wychowali, angażują się politycznie i wspierają sprawy społeczne, w które wierzą. Jednocześnie cenią sobie spokój i niechętnie wdają się w kłótnie.

 

Pokolenie X w świecie biznesu

Co wyróżnia pokolenie X na rynku pracy?

Początki kariery zawodowej „Iksów” nie były łatwe, dlatego ciężka praca i stopniowe, konsekwentne zdobywanie kolejnych szczebli zawodowych jest dla nich czymś naturalnym. Do najważniejszych cech generacji X w miejscu pracy należą również:

  • duże doświadczenie zawodowe,
  • identyfikacja z firmą,
  • docenianie stabilności zatrudnienia,
  • lojalność wobec pracodawcy,
  • odpowiedzialność za powierzone zadania,
  • duża efektywność podczas pracy w spokoju i komfortowych warunkach, a także w poczuciu większej niezależności,
  • motywacja do pracy w postaci godziwego wynagrodzenia i przyjemnej atmosfery w firmie,
  • gotowość na zmiany.

Generacja X a work-life balance

„Iksy” bardziej niż Baby Boomers cenią sobie czas wolny. Traktują go jako nagrodę za ciężką pracę. Jednocześnie przedstawiciele pokolenia X znajdują się także w części społeczeństwa, nazywanej sandwich generation (z ang. pokolenie kanapkowe). To pojęcie socjologiczne, które określa osoby z pokolenia X i Baby Boomers, które jednocześnie pracują zawodowo i opiekują się starszymi (np. rodzicami) oraz młodszymi (dziećmi czy wnukami) członkami rodziny. Ze względu na to „Iksy” nierzadko nie mają możliwości zrównoważenia życia prywatnego i zawodowego, co może skutkować koniecznością rezygnacji z pracy.

 

Pokolenie X w miejscu pracy

Innowacyjne myślenie i praca zespołowa, czyli cechy pokolenia X, które doceniają pracodawcy

Pokolenie X znane jest z silnej etyki pracy i umiejętności dostosowania się do zmian. Często postrzega się je jako pomost pomiędzy tradycyjnymi wartościami Baby Boomers a bardziej postępowymi postawami Millenialsów. Dobrze rozumieją zarówno stare, jak i nowe sposoby wykonywania pracy, dzięki czemu często są w stanie znaleźć innowacyjne rozwiązania problemów. Są również znani ze swojej zdolności do dobrej pracy w zespołach i silnych umiejętności komunikacyjnych. Przedstawiciele generacji X dobrze radzą sobie ze złożonymi zadaniami i projektami. Nie działają chaotycznie, ale kategoryzują zadania pod względem ich ważności i wykonują je od początku do końca. Myślą kreatywnie. Mają ciekawe, nowe pomysły oraz duże umiejętności zarządzania czasem i organizacji swojej pracy. Często zajmują wysokie stanowiska, dla których potrafią się poświęcać.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o. Administratora danych osobowych, w celach związanych z uczestnictwem w konferencjach i innych wydarzeniach oraz w celach marketingowych i statystycznych, przesłania informacji handlowych. Wyrażam zgodę na udostępnienie moich danych osobowych partnerom Grupy Progres Sp. z o.o, w celu otrzymywania od nich informacji handlowych. Więcej informacji na temat celu i sposobu przetwarzania Państwa danych osobowych przez Grupę Progres Sp. z o.o znajduje się TUTAJ.

 
;