Case Study:
Kompleksowa rekrutacja i optymalizacja pracy w centrum logistycznym
Pozyskiwanie i utrzymanie pracowników magazynowych w branży kurierskiej to coroczna zagwozdka top managerów podczas pików logistycznych. Z jednej strony dynamiczny wzrost popytu na magazynierów a z drugiej licytacja stawkami wśród pracodawców w celu szybkiego pozyskania dużych grup pracowniczych.
Wyzwanie
Nasi klienci mierzyli się z typowymi dla branży problemami:
- Trudnościami w pozyskaniu w czwartym kwartale dużej grupy pracowników do sortowni centralnych dyspozycyjnych do pracy w nocy (18:00-2:00 i 20:00-4:00),
- Onboarding i koordynacja pracy obcokrajowców,
- Wysoką rotacją, absencją oraz spadkiem KPI.
Dodatkowym wyzwaniem było pozyskanie personelu pracującego oddziałach kurierskich w godzinach 6:00-9:00 i 13:00-18:00
Nasze działania
Usługę kompleksowego outsourcingu usług magazynowych – w obszarach rozładunku transportów oraz sortowania przesyłek świadczyła Spółka Progres Advanced Solutions wyspecjalizowana w usługach logistycznych.
Model został wdrożony w 3 centrach logistycznych w Polsce, w zróżnicowanej skali wynikającej z rozmiaru oraz przepustowości magazynu oraz wielkością outsourcowanego obszaru oraz w lokalnych oddziałach kurierskich.
Kluczowe działania obejmowały:
- Liderzy operacyjni z wewnątrz organizacji
Wyłoniliśmy Koordynatorów odpowiedzialnych za proces onboardingu oraz koordynacji pracy podległego zespołu. - Nowe kierunki rekrutacyjne
W 2025 roku postawiliśmy studentów poszukujących pracy, nie kolidującej z programem studiów dziennych mieszkających na terenie ośrodków akademickich, którzy zaczynali swoją sesję po sezonie logistycznym. Drugim kierunkiem stała się Ameryka Południowa. Pozyskaliśmy pracowników z Kolumbii, Wenezueli, Peru, Kuby. Zadbaliśmy o ich komfort mieszkania w niedalekiej odległości od miejsca pracy. Zabezpieczyliśmy kwestię ciepłej odzieży oraz posiłku regeneracyjnego. - System motywacyjny
Opracowaliśmy motywacyjny system wynagradzania zależy od absencji oraz efektywności. - Rotacyjne stanowiska pracy
Dzięki możliwości zmiany stanowisk, pracownicy stali się łatwiej zastępowalni a sam charakter pracy mniej monotonny.
Efekty – ostatnie lata
Efekty wdrożonego modelu były nie tylko szybkie, ale i trwałe:
- Spadek poziomu absencji średnio o 42%,
- Spadek poziomu rotacji w pierwszym tygodniu pracy wśród nowozatrudnionych o 64%,
- Wzrost zainteresowania ofertą pracy wśród znajomych pracowników.
Wdrożenie dwu i trzyjęzycznych koordynatorów zespołów wpłynęło zarówno na proces szkolenia i koordynowania pracy jak i komunikacji biznesowej z klientem. Pozwoliło to płynniej reagować na potrzeby biznesu.
Podsumowanie
Partnerskie i szczere rozmowy o potrzebach są kluczem w każdej współpracy biznesowej. Wspólne zderzenie oczekiwań biznesu oraz sytuacji na rynku pracy pozwala znajdywać rozwiązania na wiele problemów organizacji.
Analiza możliwości i doświadczeń Grupy Kapitałowej Progres pozwoliła na przygotowanie efektywnego modelu logistycznego odpornego na sezonowość. Natomiast dobór odpowiedniej kadry pracowników zapewnił stabilność procesów klienta.
Napisz do nas
Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania