Czy rozstanie z pracownikiem musi być bolesne?
Spis treści
3 proste rady na rozstanie z pracownikiem w dobrej atmosferze
1. Wzajemny szacunek
Zwalniany pracownik zawsze ma w głowie jedno zasadnicze pytanie: „Dlaczego ja?”, dlatego tak ważna jest szczera rozmowa i poinformowanie go o przyczynach zwolnienia. Jednocześnie dobrze jest podkreślić i docenić dotychczasowe starania, osiągnięcia i to, jak dany pracownik przyczynił się do rozwoju firmy. Do każdego zwalnianego pracownika należy podejść indywidualnie, szczególnie wtedy, jeśli jest to rozstanie po kilku lub kilkunastu latach współpracy.
2. Spotkanie
Nawet jeśli rozmowa twarzą w twarz nie jest możliwa, wypowiedzenia nie powinno się wręczać jedynie drogą mailową lub listowną. Warto zorganizować spotkanie, nawet online, aby porozmawiać o zwolnieniu, zanim zostanie ono dostarczone w formie papieru do podpisu.
3. Wsparcie dla zespołu
Kiedy zwalniana jest jedna osoba z zespołu, nie można zapominać o pozostałych członkach teamu. Im także należy się wsparcie. Jeśli odejście kolegi z działu spowodowało natłok pracy i wiele niedokończonych projektów, pracodawca powinien okazać swoje wsparcie, np. oferując dodatkową pomoc na czas, kiedy zadania zostaną dokończone. Warto poinformować pozostałych pracowników o zmianach, które nadejdą. Uspokoić ich obawy przed dalszymi zwolnieniami i przygotować na nowe obowiązki.
Offboarding — czym jest i jak pomaga w rozstawaniu się z pracownikami?
Offboarding to zaplanowany proces zwalniania pracowników. Mimo tego, że brzmi to dość drastycznie, jest to bardzo ważny element w zarządzaniu całym przedsiębiorstwem. Jeśli kadra menedżerska wie, jak zwalniać, ten proces nie powinien nieść za sobą szkodliwych dla firmy konsekwencji. Co więcej, offboarding jest nakierowany na osoby zwalniane, dlatego powinien im służyć, aby w przyszłości mogli znaleźć pracę i nie tracili poczucia własnej wartości.
Elementy procesu offboardingu
- Rozmowa — Wręczenie wypowiedzenia to jeden z najważniejszych elementów offboardingu, do którego warto dobrze przygotować wszystkich uczestników. Na takiej rozmowie powinien być obecny przełożony zwalnianego oraz osoba z działu HR.
- Formalności — Każdy zwalniany pracownik powinien mieć jasno przedstawione warunki związane z rozstaniem. Powinien wiedzieć, jakie dokumenty musi wypełnić i gdzie je złożyć.
- Komunikacja zmiany — Zwalnianie pracownika wiąże się z obowiązkiem poinformowania o tym całego zespołu, a nawet firmy. Szczera informacja płynąca z góry zapobiegnie plotkom i niedomówieniom oraz dezorganizacji, które w przeciwnym razie mogłyby się pojawić.
- Outplacement — Wsparcie zwalnianego pracownika to element, który coraz częściej pojawia się w organizacjach na całym świecie. Polega na oferowaniu pomocy w znalezieniu nowej pracy zwalnianym pracownikom.
Paweł Stolf
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w branży HR. Jego głównym celem zawodowym jest skuteczne prowadzenie procesów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne i managerskie.
pawel.stolf@grupaprogres.pl
